Soledat no desitjada
Trencant la soledat no desitjada

L'anomenada soledat no desitjada és un problema global vinculat al procés de modernitat i l'individualisme que afecta cada cop més les societats modernes. Aquest fenomen, accentuat per la pandèmia de la covid-19, impacta en persones de totes les edats, especialment entre els joves. Tot i que sovint s'associa a la gent gran, estudis mostren que la soledat adopta una major incidència en adolescents, però també és present en altres etapes vitals. La soledat no desitjada no només depèn del nombre de relacions que establim, sinó de la percepció de la seva qualitat, fet que provoca sentiments de buidor i exclusió.
Entre els joves, aquesta soledat es relaciona amb la frustració davant la transició a la vida adulta i la percepció de no assolir les expectatives socials d'aquesta etapa, com tenir feina, independència o una parella estable. A més, l’ús de les xarxes socials pot augmentar aquest sentiment si no es complementa amb relacions presencials. En canvi, entre la gent gran, la soledat s'associa més a la manca de xarxes socials de suport i problemes de salut.
Els llibres i la lectura, s’han demostrat com un gran aliat en la lluita contra la soledat no desitjada. I les biblioteques són un exemple de refugi contra la soledat en tant que espai de trobada d’activitats comunitàries.
"Una persona pot sentir-se sola, fins i tot quan molta gent l'estima." El diari d'Ana Frank
- Ficció
- Novel·la gràfica
- Assaig
- Contes infantils
- Pel·lícules
- Cicle de conferències "Altres veus": Soledat no desitjada
En las bibliotecas encontrarás:
Búsquedas en el catálogo:
Selección de webs:
También te puede interesar:
Ir al estante:
En las bibliotecas encontrarás:
Búsquedas en el catálogo:
Selección de webs:
También te puede interesar:
Ir al estante:
En las bibliotecas encontrarás:
Biblio Digital
Biblio Digital
Búsquedas en el catálogo:
Selección de webs:
También te puede interesar:
Ir al estante:
En las bibliotecas encontrarás:
Búsquedas en el catálogo:
Selección de webs:
También te puede interesar:
Ir al estante:
En las bibliotecas encontrarás:
Búsquedas en el catálogo:
Selección de webs:
También te puede interesar:
Ir al estante:
Altres Veus és un cicle de conferències presencials i entrevistes virtuals per tractar temes d'actualitat amb experts amb reconeixement públic: escriptors, pensadors, especialistes reconeguts i persones referents dels mitjans de comunicació que generen opinió. Aquest cicle tractarà sobre “Soledat no desitjada al llarg del cicle de vida: de la soledat a la comunitat”, coordinat per Obra Social Sant Joan de Déu.
Una de cada quatre persones pateix soledat no desitjada al nostre país però alhora tots i totes podem actuar com a agents trencadors de soledats al nostre entorn.
Aquestes xerrades tenen com a objectiu sensibilitzar la comunitat sobre la soledat no desitjada i aprendre a identificar-la al llarg de tot el cicle de vida i oferir eines i recursos per combatre-la. Durant el cicle comptarem amb la participació d'experts en psicologia, sociologia i salut pública, entre d’altres, que ens proporcionaran una visió completa i transversal d’aquest fenomen.
Les sessions a aquest cicle són les següents:
- Claus per fer front a la soledat no desitjada des d’una mirada comunitària a càrrec de Paco López.
- De la hiperconnexió a la soledat: reptes i solucions per al benestar digital juvenil a càrrec de Liliana Arroyo Moliner.
- De què parlem quan parlem de soledat? Vivències de SND i estratègies per afrontar-la a càrrec de Jordi Ramon Rizo.
- Infància: la gran oblidada de la soledat no desitjada. Com detectar la soledat en aquesta franja i com acompanyar millor els infants a càrrec de Sandra Escapa.
- Soledat no desitjada en l’adultesa des d’una perspectiva de gènere a càrrec de Marta Ausona Bieto.
- Soledat no desitjada i gent gran: com tenir un envelliment saludable a càrrec Montserrat Celdrán.








