Salut

Propietats nutricionals de les llenties

© egal / iStock.com

La llentia (Lens culinaris) és la planta anual de la família de les fabàcies, que fan una beina anomenada llegum, on hi ha les llavors que ens mengem. Originàries del sud-oest asiàtic, es consumeixen des d’abans de l’aparició de l’agricultura. Les varietats típiques de la Península Ibèrica són la pardina (petites i arrodonides) de cocció ràpida ideal per preparar estofats en poc temps, i la castellana (més grosses i aplanades) una de les més consumides.

Les llenties cuites contenen un 51% d’hidrats de carboni, 23% de proteïna, 11% de fibra i molt poc greix, a més de ser riques en ferro, zinc, fòsfor, calci, magnesi i vitamines del grup B. Gràcies als hidrats de carboni complexos i a l’alt contingut de fibra, aporten energia de llarga durada i sensació de sacietat. Les llenties cuites les podem trobar en conserva, més pràctiques de cuinar però amb un contingut més elevat de sals.

Per poder obtenir tots els aminoàcids essencials necessaris les haurem de combinar amb cereals o llavors, com les llenties amb arròs. Cal mencionar, també, que per absorbir bé el ferro que ens aporten caldrà acompanyar-les amb aliments rics en vitamina C (pebrot verd, julivert, tomàquet, cítrics...).

Pel que fa als beneficis sobre la salut, el consum habitual de llegums s’ha vinculat amb la reducció del risc de determinats tipus de càncer relacionats amb el tracte digestiu, amb la prevenció del risc cardiovascular, amb la regulació de la pressió arterial, amb la prevenció de la obesitat i el control de malalties com la diabetis, i també amb el control dels nivells de colesterol i de sucre en sang.

Ara que aviat el fred començarà a entrar a les nostres cases vindran més de gust receptes calentes. A més de les típiques llenties estofades amb carn, proveu-les amb verdures com api, all, ceba i pastanaga, que seran igualment gustoses i més saludables. Si a algú no li acaben d’agradar les llenties, podeu triturar-les i fer-ne crema o bé patés per untar al pa. També podeu afegir-les a una amanida, utilitzar-les com a farciment en lasanyes o, fins i tot, per fer-ne hamburgueses.

Els llegums són nutritius, econòmics i versàtils. Per tal de seguir una dieta saludable es recomana menjar llegums almenys dos cops a la setmana. Gaudiu-ne!

Gaudeix a taula de les llenties

Us oferim dues receptes amb aquest ingredient com a protagonista:

Llenties a l'estil mallorquí (pdf)

Fotografia: © Diputació de Barcelona (Cuina sense pares)

Amanida de llenties amb arròs (pdf)

Fotografia: © Diputació de Barcelona (Cuina sense pares)

A les biblioteques trobaràs:

El Gran llibre dels llegums / Anna García; fotografia: María Ángeles Torres
Las Legumbres en la gastronomía del siglo XXI / Real Academia Española de Gastronomía
Proteínas verdes: tofu, miso, lentejas, guisantes, tempe, garbanzos, alubias, azukis... / Cécile y Christophe Berg; fotografías de Jean-Michel Renaudin
 VISTA PRÈVIA DISPONIBLE
Legumbres: las semillas mágicas / de Carlos D. Cidón