Espais naturals

Es desperten les tortugues mediterrànies del Parc del Garraf

tortuga terrestre mediterràniaSón una espècie protegida que no s'ha de tocar

Amb l'augment de les temperatures, les tortugues mediterrànies del Parc del Garraf han sortit de l'estat d'hibernació i ja es poden començar a veure. Les tortugues han estat passant els mesos d'hivern enterrades i els primers exemplars que s'han vist s'identifiquen per la closca bruta de fang pel fet d'haver estat sota terra.

Durant aquests primers dies de posthibernació, les tortugues es mouen més lentament encara i poden estar desorientades, per tant, es tracta d'un dels moments en què l'animal és més vulnerable i cal extremar les precaucions.

Mesures a prendre si trobem un exemplar:

És important que si un visitant es topa amb un exemplar de tortuga el respecti i no el toqui. Per la seva banda, els vehicles motoritzats i no motoritzats han d'anar a la velocitat adequada per evitar atropellaments.

La tortuga mediterrània és una espècia protegida i el Parc del Garraf treballa des de fa anys en el projecte de reintroducció d'aquesta espècie. Per a més informació, pots consultar aquest enllaç així com el Pla de conservació del patrimoni natural i de la biodiversitat dels Parcs del Garraf i d'Olèrdola.

La tortuga terrestre mediterrània (Testudo hermanni ssp. hermanni) és una espècie que pràcticament s'havia extingit en molts indrets de Catalunya on, antigament, era un animal comú en la composició faunística. Factors com la caça furtiva, la depredació natural, els incendis forestals, la domesticació dels animals (causant d'espoliacions i hibridacions amb altres espècies), els atropellaments i algunes pràctiques agrícoles fan que, actualment, es consideri una espècie molt vulnerable i estigui protegida per la legislació.

Així, totes aquelles persones que tinguin tortugues de terra i desitgin col·laborar amb el seu projecte de conservació, cal que no les alliberin mai pel seu compte i, en canvi, que truquin als telèfons següents:

Departament de Medi Ambient i Habitatge - Telèfon: 935 674 200
CRARC (Centre de Recuperació d'Amfibis i Rèptils de Catalunya) - Telèfon: 937 726 396

Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals.

A les biblioteques trobaràs:

La Tortuga mediterrània a Catalunya / Joaquim Soler Massana, Albert Martínez Silvestre

Tortugas terrestres: sanas y felices / Hartmut Wilke; fotos: Christine Steimer

Tortugas del mundo / Franck Bonin, Bernard Devaux y Alain Dupré

Contes infantils

La Tortuga d'en Hans / Pere Martí i Bertran; il·lustracions de Carmen Queralt
37 tortugas / Pablo Albo, Inés Vilpi

La Tortuga que quería dormir / Roberto Aliaga; ilustraciones de Alessandra Cimatoribus
La Tortuga poruga i la seva amiga eruga / Carles Sala i Vila; il·lustracions de Marta Montañá

Tula, la tortuga / text: M. Àngels Ollé; il·lustracions: Fina Rifà
Gireu la tortuga / Susanna Isern, Pep Montserrat

Més cerques al catàleg Aladí: