L’any en què es va estrenar "La nit de les tríbades" de Per Olov Enquist

L’any en què es va estrenar

Per Olov Enquist (1934 - 2020) ha esdevingut una figura cabdal de la literatura nòrdica, convertint-se en el dramaturg suec del segle XX més representat en els escenaris de tot el món. L'any 1978 s’estrenava per primer cop a Catalunya una obra seva, "La nit de les tríbades".

Ja la pròpia traducció del text en què es basa l’obra, estrenada primer a Girona i més tard al Teatre Lliure de Barcelona, és força curiosa. Tot i que l’original (Tribadernas Natt, 1975) estava escrit en suec, la traducció al català (de Guillem-Jordi Graells) es va fer a partir de la traducció feta en polonès (idioma que dominava Fabià Puigserver, director de la peça teatral i que es trobava a Polònia en aquells moments).

L’obra gira al voltant de la figura d’August Strindberg (potser l’autor i dramaturg suec més important) i la seva relació amb la Siri von Essen (exdona d’Strindberg) en el transcurs d’un assaig d’una obra teatral. Les tensions que es viuen durant l’assaig, sobretot per la presència de Maria (amant de la Siri), porten els personatges a viure situacions límits.

Però Puigserver no es va interessar tant en la figura d’Strindberg en sí, ni en la seva biografia, com sí ho va fer en les tivants relacions entre els personatges.

El repartiment de la temporada 1978 - 1979 va estar format per Anna Lizaran (Premi Margarida Xirgu per aquesta obra), Muntsa Alcañiz, Quim Lecina i Domènec Reixach. Tots ells, excepte Domènec Reixach, van tornar a posar-se a la pell dels mateixos personatges en l’adaptació que va fer Lluís Pasqual l’any 1999, també al Teatre Lliure.

28/04/2020