Sis discos per gaudir del Bloomsday

Cada any, Dublín es vesteix de gala per celebrar el Bloomsday, ‘el dia d’en Bloom’, d’en Leopold Bloom, protagonista de l’obra cabdal de James Joyce, Ulisses. Una jornada festiva que commemora la vida de l’autor irlandès i reviu els esdeveniments més importants de la novel·la. Una obra que s’emmiralla en l’Odissea d’Homer, que narra les peripècies de Leopold, en un dia com qualsevol altre, el 16 de juny. Ulisses representa una gesta colossal amb una lectura de vertigen de 250.000 paraules i una tècnica innovadora i experimental. Una obra que va tenir moltes dificultats per sortir a la llum, que va requerir de mecenes i que s’ha guanyat amics i detractors durant aquests 100 anys d’història.

El Bloomsday és una cita important i sempre està farcit d’activitats culturals com ara conferències, lectures i representacions de l'Ulisses, recorreguts pels escenaris més emblemàtics de Leopold Bloom al voltant de Dublín, rutes de pubs i els més agosarats s'atreveixen a fer lectures maratonianes de la novel·la: fins a 36 hores seguides.

Et volem posar música a la festivitat amb 6 discos de música folk irlandesa:

Whiskey on a sunday / Flogging Molly
Flogging Molly és una banda nord-americana d’origen irlandès de punk rock i celtic punk. Es van formar en una de tantes tavernes de migrants irlandesos. Influïts per la música folk dels seus avantpassats, van començar a tocar al local Molly Malone’s de Los Angeles. Allà van gravar el seu àlbum debut, ‘Alive Behind the Green Door’ un directe autoproduït que va contribuir a guanyar-se la fama. Us presentem ‘Whiskey on a Sunday’, títol que emfatitza la cançó homònima popularitzada per The Dubliners. Es tracta d’un disc molt complet que inclou acústics, directes i un documental.

Going out in style / Dropkick Murphys
Dropkick Murphys és una formació que, com Flogging Molly, es crea a finals dels anys 1990 als barris obrers d’immigrants irlandesos. Combinen estils ben diversos i contundents com ara el punk rock, l’Oi!, el folk i el hardcore. Els seus referents musicals inclouen grups com The Pogues, The Clash, The Who i AC/DC.

If I should fall from grace with god / The Pogues
The Pogues és una banda britànica d’origen irlandès. Una mixtura potent de música celta amb punk i certes reminiscències del rock i jazz més clàssics. Va ser fundada el 1982 per Shane MacGowan, però durant un temps s’hi va afegir de frontman Joe Strummer, de la mítica banda The Clash.
L'any 1988, l'endemà d'una actuació a la Sala Zeleste, The Pogues van gravar el videoclip de la cançó “Fiesta” entre la Casa Batlló i els carrers de Tiana. dirigit per Adrian Edmondson (el punk de la sèrie ‘Els Joves’). La revista Enderrock recorda l’experiència en aquest article.

The Very Best of The Dubliners : live / The Dubliners
Grup de música folk irlandesa fundat al 1962. Tot i tenir un repertori de balades tradicionals i cançons instrumentals, sovint interpretaven temes polítics més controvertits el que els va fer guanyar-se la censura a la televisió nacional i les crítiques als puristes del folk. Van arribar a col·laborar amb the Pogues i són un referent de la música folk irlandesa a tota Europa i de bandes d’estil més punk com els mencionats Flogging Molly o Dropkick Murphys. Escoltem la cèlebre cançó popular ‘Whiskey in the Jar’ versionada per multitud de bandes com ara Thin Lizzy o Metallica.

The Great Irish songbook / Dervish
Banda prototípica de música folk/celta irlandesa. Té, fins al moment, vuit discos d’estudi, un gravat a l’illa de Mallorca. Van ser els representants d’Irlanda al Festival d'Eurovisió 2007 amb la cançó 'The can't stop the spring'. El seu so es caracteritza per melodies fluïdes i instrumentació tradicional.

Celtic songs for children
Compilació de cançons irlandeses amb arrels celtes per a un públic infantil, però no només. Qualsevol persona pot gaudir d’aquests temes que viren entre un aire alegre i festiu i la reminiscència melangiosa de la natura en la seva dansa feréstega.

En las bibliotecas encontrarás:

Selección de webs: