Salut

Propietats nutricionals del porro

© Edster1980 / iStock.com

El porro (Allium ampeloprasum var. porrum) és una hortalissa que pertany a la família de les Liliàcies igual que l’all i la ceba. És una planta originària de la Mediterrània i Àsia central, cultivada en abundància a l’antic Egipte com part de la seva dieta des de fa més de 4.000 anys. A Catalunya se’n conrea a diverses comarques, però principalment al Camp de Tarragona, les terres de l’Ebre i el Maresme.

És una planta que trobem al mercat tot l’any, però la seva temporada òptima de recol·lecció i consum va des del mes de setembre fins al mes de maig. La seva morfologia és llarga i cilíndrica. Les fulles són llargues i planes de color verd intens les quals ens proporcionen una font d’antioxidants gràcies a les quantitats destacables de clorofil·la i flavonoides. Si bé tota la planta és comestible, generalment s’utilitza la tija, especialment la part que presenta un color blanc.

El bulb i la tija, formen la part més carnosa amb un gust semblant al de la ceba però més suau i dolç. Es caracteritza per tenir un percentatge molt elevat en aigua, baix en hidrats de carboni i insignificant en greixos lo qual el fa un aliment molt baix en calories, però força saciant perquè és molt ric en fibra.

Pel que fa al contingut en minerals en destaquem l’elevada presència en potassi i baixa en sodi caracteritzant-lo per ser un aliment potencialment diürètic essent per aquesta raó un aliment recomanable per a persones amb hipertensió.

Respecte a les vitamines l’àcid fòlic (Vit. B9) i la vitamina C són les més abundants. Per garantir-ne la major ingesta és important no superar els 20 minuts de cocció, ja que passat aquest temps la quantitat de vitamina C es redueix a la meitat.

El porro té un paper destacat en la nostra gastronomia ja que s’adapta a tot tipus de cuinat formant així part d’un gran nombre de plats. És un ingredient molt utilitzat a l’hora de cuinar cremes i purés, i en l’elaboració de guarnicions de carn o peix. D’altra banda, també el podem menjar cru en amanides.

Gaudiu d’aquesta hortalissa en la vostra dieta i recordeu consumir 5 racions de fruites i verdures al dia.

TEXT: Servei de Salut Pública. Diputació de Barcelona.

Gaudeix a taula de les cireres

T'oferim dues receptes amb aquest ingredient com a protagonista:


 

 

Papillota de verdures amb formatge (pdf)

Fotografia: © Diputació de Barcelona

 

 

 

Vichyssoise de poma (pdf)

Fotografia: © Diputació de Barcelona

  Més cerques al catàleg Aladí:

  Selecció de webs:

  També et pot interessar:

  Vés al prestatge:

Data de creació: 13/09/2020 Última actualització: 21/09/2020