Propietats nutricionals de l'albergínia i el tomàquet

iStock © tittos

L'albergínia i el tomàquet són hortalisses fruit de dues plantes de la mateixa espècie, les solanàcies, l'alberginiera (Solanum melongena) i la tomaquera (Solanum lycopersicum).  L'albergínia és originària de l'Índia i va arribar a Europa a l'Edat Mitjana a través dels comerciants àrabs, el tomàquet, en canvi, és originari d'Amèrica i per tant, va arribar més tard a Europa. Tots dos fruits però, en un principi, van ser de difícil acceptació per ser de la mateixa família que la belladona i la mandràgora, de les quals era coneguda la seva toxicitat.

Totes dues hortalisses les podem trobar durant tot l'any, però és de juny a novembre quan són de millor qualitat i més gustoses. D'albergínia en tenim d'allargades, com les negres, les més habituals a Catalunya, les blanques de Mallorca i les morades. De tomàquets també n'hi ha nombroses varietats, algunes d'elles són el pera per fer conserves, el de penjar per al pa amb tomàquet, el raf per a les amanides, etc.

Les albergínies i els tomàquets contenen substàncies amb un alt poder antioxidant, protector de malalties cardiovasculars i de càncers. Destaquen també pel seu contingut en vitamina C i A i minerals com el potassi, necessari per a l'activitat muscular i amb efecte diürètic, beneficiós per a les persones amb hipertensió. Només, en cas de patir artritis o artrosi, cal moderar-ne el consum perquè pot afavorir el dipòsit de calci a les articulacions.

Tant els tomàquets com les albergínies són productes emblemàtics de la cuina mediterrània, els podeu cuinar al forn per fer una escalivada, en samfaina, en conserva, etc. Gaudiu d'ells i feu així possible la recomanació de "cinc al dia". El meló i la síndria són les fruites d'estiu amb major contingut en aigua i us ajudaran a hidratar-vos. No oblideu tampoc protegir-vos del sol.

Gaudeix a taula dels tomàquets i les albergínies

Us proposem dues receptes amb tomàquets i albergínies:

Tingueu unes bones i saludables vacances!

font: Servei de Salut Pública i Consum. Diputació de Barcelona

Cerca per TEMA al Catàleg Aladí:

A les biblioteques trobaràs:

"El Tomàquet: com preparar-lo 10 vegades" / Mariona Aguirre

"La Ruta del tomàquet: eines de reflexió cap a una nova cultura del consum urbà" / Mónica Vargas; Olivier Chantry; cartografia: Raúl Sánchez

RECURS DIGITAL

"Alimentos con propiedades curativas y preventivas: utilización eficaz de frutas y hortalizas para prevenir y curar enfermedades" / Klaus Oberbeil, Christiane Lentz

Selecció de webs:

Vés al prestatge de Salut ►