Recomendación

Això ja ho he viscut

Priestley, J. B.,

Barcelona : Comanegra, juny del 2019

Un cap de setmana, en una fonda rural anglesa, es donen cita sis personatges que mantenen algun tipus de lligam entre ells. De seguida es percep quelcom estrany, a la pensió els fets se succeeixen com si tinguessin un guió preestablert, amb un cert aire d'inevitabilitat. Un dels allotjats, l’inquietant doctor Görtler, sembla saber què senten i quines motivacions tenen la resta dels presents i, fins i tot, què ha de passar. Es pot evitar allò que ja ha passat?

“Això ja ho he viscut” (I Have Been Here Before, 1937) forma part de les obres sobre el temps (Time Plays) escrites per J. B. Priestley en els anys trenta i quaranta del segle passat. En totes elles el temps és la variable fonamental que afecta la trama i impacta en les motivacions dels protagonistes. En l’obra que recomanem el gir és radical, es qüestiona la linealitat i seqüencialitat del mateix. Els conceptes clau són “repetició i intervenció”, el doctor Görtler ho explica així: “Les nostres vides es repeteixen, amb algunes diferències, una vegada i una altra.” Som en un cicle de repeticions constants de la nostra vida (llavors, exactament què és la mort?) però, i aquí està la idea genial per fer avançar la trama, pot haver-hi canvis; hi ha individus especialment sensibles a la realitat del funcionament del temps que poden intervenir, modificar la repetició, alterar el seu cicle i el dels altres.

Tot i que ho pot semblar a primer cop d’ull no estem davant d’una obra mecanicista. Priestley ens presenta vívidament les angoixes i passions de cada personatge, i es concentra en els temes clàssics de l’existència com són l’amor – i els seus tipus-; la mort i la pèrdua i la narrativa que ens fem cadascú sobre com és el món i com ha estat la nostra experiència. Particularment interessants sobre la psicologia dels personatges són les converses entre el doctor Görtler i Walter Ormund, un empresari d’èxit alcohòlic que ha anat a la casa de camp per intentar salvar el seu matrimoni.

El llibre ha estat traduït per Martí Gallén i té una introducció de Sergi Belbel, qui  portà l’obra a escena l’any passat a la Biblioteca Nacional de Catalunya amb Carles Martínez, Llúís Soler i Sílvia Bel com a caps de cartell. El dramaturg anglès J. B. Priestley (1894-1984) és conegut a casa nostra per l’èxit recent de les representacions del seu clàssic “Truca un inspector” (An Inspector Calls, 1946).

La Temporada 19/20, la Companyia Perla29 va portar a escena l'obra "Això ja ho he viscut" dirigida per Sergi Belbel i protagonitzada per Míriam Alamany, Jordi Banacolocha, Sílvia Bel, Roc Esquius,Carles Martínez i Lluís Soler.

Més informació:

Recomanat per la Biblioteca Josep Janés.

17/04/2020