IT DANSA compleix 20 anys

El 16 d’abril de 1998, IT Dansa, la jove companyia de dansa de l’Institut del Teatre, estrenava el seu primer espectacle al Teatre Adrià Gual de l’antiga seu de l’Institut del Teatre. Era la seva presentació oficial, i com a primer repertori la companyia va triar les peces Via Durga, de Jennifer Hanna, Cómplices, de Tony Fabre,Violeta II, de Ramon Oller i Jardí tancat, de Nacho Duato. Culminaven així dos anys de treball, d’esforç, voluntat i passió per donar als joves estudiants que acaben la carrera de dansa una oportunitat per incorporar-se al món laboral i obrir-se camí professionalment.

I és que aquesta és la principal finalitat d’aquest projecte pedagògic de l’Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona, creat com a curs de postgrau per al perfeccionament de la formació de joves ballarins. Durant dos anys els 16 ballarins-alumnes, seleccionats mitjançant una audició, tenen l’oportunitat de completar la seva formació ballant coreografies de destacats artistes nacionals i internacionals, alhora que realitzen actuacions en sales i escenaris d'exhibició professionals.

Més de 300 actuacions i 30 coreografies diferents representades

En aquests 20 anys  IT Dansa ha estrenat més de 30 coreografies i ha fet més de 300 actuacions, participant en festivals de prestigi, i des de fa quatre anys, a més, realitza una gira europea de dos mesos de durada. Entre les grans figures de la coreografia que han format part del repertori de la companyia, destaquen Jirí Kylián, Ohad Naharin, Nacho Duato, Ramon Oller, Jacobo Godani, Alex Ekman o Rafael Bonachela.

Vint anys després d’aquells tímids inicis, podem dir que la Jove Companyia de l’Institut del Teatre ha superat amb escreix els seus objectius. Ha aconseguit un important reconeixement, tant de crítica com de públic, alhora que la majoria dels seus components, una vegada finalitzat el seu període de formació, han estat contractats per destacades companyies europees de dansa.

Per commemorar els 20 anys, la companyia ballarà al Festival Grec de Barcelona —en la que serà la seva 12a participació en aquest certamen—, presentant tres coreografies: Naked Thoughts, de Rafael Bonachela, i dues peces noves: The Prom, de Lorena Nogal, exballarina d'IT Dansa, i Kaash, d'Akram Khan.

Equip artístic de renom

La direcció artística d’IT Dansa és a càrrec de Catherine Allard, formada com a ballarina al Nederlands Dans Theater i a la Compañía Nacional de Danza. Per a ella, aquests vint anys al capdavant d'IT Dansa han estat una experiència molt enriquidora com a professional de la dansa i com a persona, de la qual gaudeix a diari pel fet de poder traslladar els seus coneixements als joves ballarins que any rera any formen part d'IT Dansa. Segons Allard, "IT Dansa ha contribuït a crear noves generacions de ballarins i ballarines que, amb el temps, a més, han esdevingut també coreògrafs o docents".

Des que es va engegar el projecte l'any 1997, al costat de la Catherine va estar com a repetidora Guillermina Coll, figura clau en la consolidació de la jove companyia, qui també ha estat professora de dansa de l'Institut del Teatre i Premi Nacional de Cultura al 2015. Posteriorment, a l'equip s'hi va sumar Keith Morino com a repetidor, qui actualment és cap d'estudis del Conservatori Professional de Dansa, i més tard, Mathilde Van der Meerendonk, que encara continua fent la tasca de repetidora junt amb la barcelonina Nora Sitges, repetidora des de 2016. Precisament, Nora Sitges és una de les ballarines sortides de la primera promoció d'IT Dansa.

Font: Institut del Teatre. Diputació de Barcelona

16/04/2018 13:21h