Recomanació

Nord i sud

Gaskell, Elizabeth Cleghorn,

Barcelona : Viena Edicions, març 2023

Clàssic de la literatura anglesa Nord i sud està ambientada a Anglaterra durant l'època de la Revolució Industrial. És una tendra història d’amor i emocions en un context industrial, dominat per la lluita obrera, les vagues i els disturbis socials. Elizabeth Gaskell (29 de setembre de 1810, Londres – 12 de novembre de 1865, Holybourne, Hampshire), fou una escriptora de narració avantguardista i versàtil. Ens presenta uns personatges sòlidament construïts, aprofundeix en la seva psicologia i aporta matisos i detalls que els fa altament creïbles i interessants, descrivint, amb la mateixa força, els fets externs quotidians i la vida interior dels seus protagonistes.

Poc s’imaginava la jove Margaret Hale el canvi radical que patiria la seva vida en traslladar-se del sud d’Anglaterra al nord. Al sud viu una existència harmoniosa, en un petit llogaret envoltada de camps, en un ambient domèstic tranquil i religiós, ja que el seu pare és el vicari del lloc. Però el seu pare pateix una crisi de consciència que l’obliga a abandonar l’església. Privats dels ingressos econòmics, la família es trasllada, per decisió paternal, a la ciutat industrial de Milton, a la cerca d’una oportunitat laboral.

El tendre i jove esperit de la Margaret pateix un fort impacte en veure la lletjor, duresa i pobresa dels barris marginals de la seva nova ciutat. La diferència amb la seva llar d’origen no és només geogràfica, sinó també social i cultural. A poc a poc es va fent conscient de les miserables condicions de vida dels obrers a les fàbriques. De caràcter decidit i amb un gran sentit de justícia social, establirà una forta amistat amb alguns obrers, els quals lluiten perquè els tractin com a éssers humans i no simples eines de producció, sense capacitat de pensar.

A Milton el pare de la Margaret treballa com a tutor particular. Un dels seus alumnes és el carismàtic John Thornton, propietari d’una de les fàbriques més importants de la ciutat. Un home fet a si mateix, que controla les seves emocions i no accepta les negligències a la feina ni que es qüestioni la seva autoritat.

La Margaret simbolitza el sud, la tradició, el món rural, la tranquil·litat i la vida plàcida i harmoniosa. En John simbolitza el nord, la modernitat, la indústria, les fàbriques i el treball dur. Aquests dos mons es troben i col·lisionen. Ella pensa que ell és un home despietat i groller, ell creu que ella és una dona orgullosa i amb prejudicis. Les interaccions entre tots dos aniran evolucionant amb el pas del temps i dels violents esdeveniments, mostrant la complexitat de les relacions laborals i humanes, de classe i de gènere, i provocant les respectives transformacions personals dels dos protagonistes.

Un clàssic de la literatura victoriana que ha merescut 3 adaptacions televisives, la última el 2004, una magnífica sèrie de la BBC, protagonitzada per Daniela Denby-Ashe  com a Margaret Hale i per Richard Armitage en el paper de John Thornton.

Elizabeth Gaskell a les biblioteques

Elizabeth Gaskell a Viquipèdia