L'Esbart dansaire de Rubí

El fet d’arribar als cent anys és motiu de celebració. Així ho ha fet el 2023 proppassat l’Esbart Dansaire de Rubí, que va ser fundat el 1923 com una secció del Casal Parroquial de Rubí. Cal dir que aquest esbart és dels pocs, juntament amb l’Esbart Català de Dansaires (fundat el 1908) i l’Esbart Manresà (fundat el 1909), que compta el centenar d’anys.

Els objectius fundacionals de l’Esbart estan centrats en la conservació, difusió i ensenyament de les danses catalanes. En aquest sentit, pel que fa a la conservació, des del 1927 l’Esbart ja oferia el Ball de Gitanes al públic de tant en tant, especialment per la Festa Major. És, però, amb la coreografia de l’Albert Sans, director de l’Esbart durant trenta-cinc anys, basada en el record de les Gitanes i partint d’una descripció del Centre Excursionista de Catalunya, que aporta dades de 1884, que tenim l’inici del “Ball de Gitanes de Rubí”. Cada any, amb motiu de la Festa Major per Sant Pere, l’Esbart convida tothom a ballar “Gitanes”. Un ball que ha assolit un extraordinari arrelament entre la població i que compta amb una participació massiva a la ballada popular.

També parlant de la conservació, el 1986, amb motiu de la celebració del mil·lenari de la ciutat de Rubí, l’Esbart va proposar la represa de la Festa dels Xatos i des de llavors n’assumeix l’organització. Aquesta festa, coneguda des del segle XVI, ja a finals del segle XVII va incorporar la vinguda a l’ermita rubinenca de Sant Muç d’una de les agrupacions populars més característiques de la Barcelona vuitcentista. Cada dilluns de Pasqua Granada venien en romeria a la capella del seu patró.

Pel que fa a l’ensenyament, l’Esbart, junt a la regidoria d’Ensenyament de Rubí, a través del programa Dansa a les Escoles apropa la dansa tradicional a les escoles en horari lectiu i així oferir el seu aprenentatge com a tècnica d’expressió.

Si parlem de la difusió de la dansa, l’Esbart des del 2001 organitza el Festival Internacional de Dansa Tradicional de Rubí “Rubifolk”. Amb aquest festival es vol donar a conèixer a Rubí i a la comarca la diversitat cultural de tot el món, a partir de la cultura tradicional i popular. No sols han acostat les danses d’arreu del món a casa nostra, sinó que han portat la dansa catalana amb els seus espectacles arreu del món. Per esmentar-ne un quants: “Carnestoltes”, “Setmana Santa”, “Canigó”, “Íntima”, “La muixeranga d’Algemesí”, “Haikús en temps de guerra”, sobre els poemes de Miquel Martí i Pol, o

“Dansa XXI.cat : danses de sol i serena”, “Miratges”, “Som i Serem: del Punt Pla a la Jota”... Precisament relacionat també amb la jota, l’actual director de l’Esbart, Jordi Rubio, va participar al 1er Congrés de la Jota als Territoris de Parla Catalana, celebrat a Falset durant l'octubre de 2018 amb el títol “La jota a l’escenari”.

Pel que fa als actes de celebració del centenari, es van iniciar amb l’espectacle 100 anys de dansa amb l’Esbart Manresà i l'Esbart de Dansaires de Catalunya, els dos esbarts centenaris del país; però han comptat amb una exposició commemorativa del centenari i amb diverses activitats de dansa associades, la presentació del llibre Dansa tradicional catalana :100 anys de l'Esbart Dansaire de Rubí, etc.

Amb aquest monogràfic volem felicitar l’esbart: Per molts anys més!

Selecció de webs:

També et pot interessar: