Què pots fer per reduir el consum i la factura de l'aigua?

El Dia Mundial de l´Aigua se celebra cada 22 de març per recordar que l'aigua és un bé bàsic i tothom ha de tenir-hi accés. És fonamental per a la supervivència humana. Les antigues civilitzacions ja van néixer associades a grans rius i actualment, gràcies a l'aigua, podem produir roba, aliments, electricitat, paper... però és un bé finit. És per això que estalviar-la se'ns presenta com una necessitat primordial.

A continuació et proposem un llistat d’accions que et permetran estalviar aigua a la llar:

• Quan rentis la roba, carrega totalment la rentadora i posa programes d’aigua freda (floquet de neu o eco). Els programes curts de la rentadora són els que més energia consumeixen. Una rentadora convencional consumeix entre 60 i 90 litres però les anomenades "intel·ligents" regulen el consum d'aigua en funció del pes de la bugada.
  • Tanca les aixetes quan no facis servir l’aigua mentre t’ensabones, et rentes les dents, t’afaites o fregues els plats. Les aixetes obertes poden perdre fins a 12 litres per minut.
  • Dutxa’t en lloc de banyar-te. Omplir la banyera suposa entre 200 i 300 litres, mentre que si et dutxes significa un consum de 30 a 80 litres.
  • Si una aixeta o cisterna perd aigua, avisa un tècnic tan aviat com ho detectis (una aixeta que perd una gota per segon té una pèrdua de 1000 litres al mes).
  • Instal·la airejadors o economitzadors a les aixetes, sistemes de monocomandament o aixetes electròniques (amb aquests sistemes es pot arribar a estalviar fins a un 50% respecte a les aixetes convencionals).
  • Rentar a mà amb aigua calenta pot resultar fins a un 60 % més car que fer-ho amb el rentaplats. Si ho fas a mà, utilitza una pica per ensabonar i una altra per esbandir.
  • Renta el cotxe al túnel de rentat o amb una esponja i una galleda, en comptes de fer-ho amb una mànega. Estalviaràs fins a 350 litres d’aigua en cada rentada.
  • Les cisternes de doble descàrrega permeten buidar només parcialment la capacitat de la cisterna. Si no tens aquest mecanisme posa una ampolla d’aigua plena dins de la cisterna del lavabo per no llençar tanta aigua. Cada vegada que buidem el vàter fem servir entre 6 i 10 litres d'aigua.
  • Els sistemes d’acumulació d’aigua calenta són més eficients que els sistemes de producció instantània i sense acumulació. Revisa i aïlla bé si cal els dipòsits acumuladors d’aigua calenta i canonades. Estalviaràs energia i aigua.

També pots consultar a "L'Agència Catalana de l'Aigua" les bonificacions del cànon de l’aigua en el cas que necessitis alguna de les ajudes de l’Agència Catalana de l’Aigua o de l’entitat responsable de l’aigua del teu municipi.  Les ajudes van dirigides a famílies nombroses, persones a l’atur, famílies amb persones amb diversitat funcional, pensionistes i famílies amb ingressos limitats.

A les biblioteques trobaràs:

Per a infants:

Un Viaje por las aguas del mundo / Pavla Hanáčkoá; ilustración: Linh Dao
¿Qué es un río?/ Monika Vaicenavičienė
Aigua/ edició de Paolo Mancini i Luca de Leone ; il·lustracions de Federica Fabbian
El Cicle de l'aigua/ Anita Ganeri i Chris Oxlade; il·lustrat per Pau Morgan
¡Ahorra agua! / Neil Morris
Aigua / Isabel Thomas, Pau Morgan
Per què he d'estalviar aigua? / escrit per Jen Green ; Il·lustrat per Mike Gordon

Llibres electrònics Biblio Digital:

Agua segura como derecho humano / María Cristina Garros
Somos agua que piensa / Joaquín Araújo