Roald Amundsen i la narrativa de l'aventura

Nascut a Borge (Noruega) el 1872, va ser un dels exploradors més venerats del s. XX. 

L’any 1910 pretenia començar la seva expedició marítima per arribar al pol nord, però l’anunci dels expedicionaris Cook (1908) i Peary (1909) d’haver-ho aconseguit el feu desviar del seu objectiu i dirigir-se cap al pol sud, on seria el primer en arribar-hi el 14 de desembre de 1911 avançant-se al britànic Scott en la seva particular cursa.

Posteriorment, i refutats científicament els assoliments de Cook i Peary, Amundsen, mitjançant transport aeri, conjuntament amb 15 expedicionaris més, seria el primer que podria verificar d’haver arribat realment al pol nord l’any 1926.

El 21 de maig de 1925 començà el seu primer intent d’arribar al pol nord ara fa 100 anys testimoniat en el llibre Al Polo Norte en avión: expedición Amundsen-Ellsworth. El 1928 mor en algun lloc del Mar de Barents. 

Aprofitant l’efemèride, davant la vida de novel·la d’aquest personatge eclèctic: primer aviador civil noruec, mariner, esquiador, estudiant de medicina, investigador, explorador i també pare adoptiu de dues nenes esquimals, i que acabaria desaparegut en una última expedició de salvament del seu excompany Umberto Nobile, t'oferim una selecció, també eclèctica, de novel·les i narrativa on les expedicions i els viatges de descoberta en són el fil principal. 

T’hi apuntes?

  A les biblioteques trobaràs:

Los Pasos perdidos Alejo Carpentier

Endinsar-se en el llenguatge barroc de Carpentier ja és tota una expedició per descobrir terra ignota de la literatura. Influït per les seves lectures infantils d’Emilo Salgari, l’autor viatjaria a l’Amazònia seguint el riu Orinoco, primer en persona i després com a alter ego del protagonista de la novel·la.

Las Minas del rey Salomón Henry Rider Haggard

Publicada el 1885 Les mines del rei Salomó és una de les primeres novel·les angleses del gènere literari sobre mons perduts que encetà a França Jules Verne amb Viatge al centre de la Terra. I us invitem també a llegir l’assaig crític de relectura del llibre des d’una òptica queer de la professora Sara Martín

Veure disponibilitat a Biblio Digital

La Narració d'Arthur Gordon Pym Edgar Allan Poe

Segons Julio Cortázar, traductor al castellà de Poe, aquest, fascinat per les intrèpides i arriscades expedicions de l’època a l’Antàrtida va escriure la seva única novel·la ambientada al pol sud.
Inclassificable, i inconsistent per una part de la crítica, el llibre arrenca com a novel·la d’aventures seguint amb el terror i acabant amb un dels millor finals de la literatura.

Veure disponibilitat a Biblio Digital

En las montañas de la locuraH.P. Lovecraft

Lovecraft tenia veneració per Poe, i el 1930, després de la fites polars d’Amundsen (Poe n’és anterior), escriuria A les muntanyes de la follia, novel·la curta de ciència-ficció i terror sobre una expedició a l’Antàrtida on el cap d’aquesta explica els fets ocorreguts per dissuadir-ne a futurs grups d’exploradors.

Veure disponibilitat a Biblio Digital

Pandora al Congo Albert Sánchez Piñol

Després del seu debut exitós en la ficció amb La pell freda, l’escriptor i antropòleg Albert Sánchez Piñol tornà a triomfar amb aquesta novel·la metaliterària, en part d’aventures en part fantàstica, on l’expedició en recerca d’un culpable d’un doble assassinat a l’Àfrica, encarregada a un “negre” literari, ens descobrirà una intriga sorprenent.

Veure disponibilitat a Biblio Digital

Dersú Uzalà : pel país de l'Ussuri Vladímir Arséniev

L’Òscar a la millor pel·lícula estrangera de 1975, dirigida per Akira Kurosawa, va ajudar a la difusió del preciós llibre de l’explorador rus Vladimir Arsèniev. L’autor ens porta per l’extensa taigà siberiana de la mà d’ell mateix i del caçador nadiu Dersú Uzalà. La descoberta, l’amistat i la visió animista de la natura omplen una de les millors obres universals de la literatura de viatges.

Veure disponibilitat a Biblio Digital

Junil a les terres dels bàrbars Joan-Lluís Lluís

La multipremiada novel·la de l’autor català de Perpinyà Joan-Lluís Lluís, ambientada en els primers anys del cristianisme a l’Imperi Romà, ens narra el periple-fugida de la jove Junil i els seus amics esclaus en el seu viatge cap a la terra dels alans, lliure de l’esclavisme, i l’anhel de trobar el seu admirat Ovidi.

Veure disponibilitat a Biblio Digital

Viaje al Oeste: las aventuras del Rey Mono Wu Cheng-En

Us sona un personatge amb cua, que vola sobre un núvol i té un bastó màgic que s’allarga i s’escurça segons convingui? Obra mestra i clàssic dels clàssics de la literatura xinesa, Viatge a l’Oest ens narra les aventures i peripècies de la peregrinació del monjo budista Tang Sanzang en companyia, entre d’altres, del Rei Mico Sun Wukong (Son Goku?).

Els Viatges de Gulliver Jonathan Swift

Amb el títol complet de Viatges a diverses nacions remotes del món, en quatre parts. Per Lemuel Gulliver, un cirurgià especialista primer, a continuació, un capità de diversos vaixells, aquest clàssic de la literatura s’ha transformat a l’imaginari col·lectiu com una obra infantil, quan l’original no hi està adreçada gens ni mica. Una crítica de l’època a les novel·les de viatges.

Veure disponibilitat a Biblio Digital

2001, una odisea espacial Arthur C. Clarke

A partir del relat curt El sentinella d'Arthur C. Clarke, Stanley Kubrick i el mateix autor en van realitzar les interpretacions cinematogràfica i literària respectivament (es va estrenar primer el film que la novel·la), d’unes de les icones de la ciència-ficció, en la que la nau Discovery s’enlaira per començar una expedició que canviarà la humanitat.

Veure disponibilitat a Biblio Digital

Germà de gel Alicia Kopf

Germà de gel, llibre admirat (i premiat -Premi Documenta i Llibreter-) i defenestrat a parts iguals (jutjar-ho és cosa vostra), acobla el diari de recerca de la protagonista, obsessionada per les expedicions polars, i la història del seu germà amb autisme i la relació entre ambdós, en un llibre-artefacte on el gel es barreja amb l’autoficció: Artista-Autisme-Àrtic-Antàrtic.

Veure disponibilitat a Biblio Digital

  Més cerques al catàleg Aladí:

  També et pot interessar:

  Vés al prestatge:

Data de creació 14-05-2025 Última actualització 10-06-2025