Salut

Propietats nutricionals de l'orada

© karandaev / iStock.com

L’orada, Sparus auratus, és un peix que pertany a la família dels espàrids, que té com a trets característics un cos ovalat, cap gran i arrodonit, ullals punxeguts, mandíbules fortes i una banda de color daurat entre els ulls, més intensa o groga amb l’edat, que li dona el seu nom. Es troba en bancs i aigües poc profundes, amb fons rocosos o sorrencs, i la seva alimentació està basada en petits peixos, crustacis i mol·luscs principalment.

La seva pesca és estacional, concretament durant els mesos de la tardor, per aquest motiu una bona part de les orades que consumim al llarg de l’any procedeixen de l’aqüicultura al igual que en la majoria dels països de la Mediterrània i en algunes costes de l’Atlàntic. De fet és l’espècie piscícola marina més cultivada al nostre país, el que fa que es pugui consumir a un preu assequible durant tot l’any.

Els principals països productors són Grècia, Turquia, Espanya i Itàlia, i encara que en els ports pesquers trobem orada de pesca extractiva, el volum de l'orada procedent de l’aqüicultura suposa un 92% del total que arriba als mercats.

Presenta un baix contingut de greix (1 g per 100 g), per tant és un peix magre i amb un alt contingut de proteïnes de gran valor biològic. La seva carn és font de potassi i posseeix un alt contingut de fòsfor i seleni. Entre les vitamines destaquem les del grup B, entre les que mereix menció especial la B12, niacina o vitamina B3 i vitamina B6. La vitamina B12 està present en una quantitat equivalent a la de carns, ous i formatges, aliments d'origen animal i font natural exclusiva d'aquest nutrient. Pel que fa a les vitamines liposolubles, és font de vitamina D.

A nivell gastronòmic és molt versàtil a la cuina ja que permet un ampli ventall de preparacions com per exemple al forn, a la brasa, a la planxa i fins i tot crua per elaborar carpaccios, ceviches i sushi, entre d’altres.

L’orada a la sal és una de les preparacions més coneguda amb la que s’aconsegueix una textura molt sucosa, però també la podem combinar amb diferents salses i amaniments. Sigui quina sigui l’opció que triem podrem gaudir d’un producte que tenim al nostre abast en qualsevol època de l’any.

Prepareu aquest aliment de la manera que més us vingui de gust i no us oblideu de consumir 5 racions de fruites i verdures al dia.

TEXT: Servei de Salut Pública. Diputació de Barcelona.

Gaudeix a taula de l'orada

T'oferim dues receptes amb aquest ingredient com a protagonista:

Orada a la sal (pdf)

Fotografia: © Shutterstock.com / Anna Shepulova

Orada al forn (pdf)

Fotografia: © Diputació de Barcelona

Més cerques al catàleg Aladí:

Selecció de webs:

També et pot interessar: