PREMI MENJALLIBRES 2023 – 2024 (7a edició)

Aquest dijous, 15 de febrer, tindrà lloc la primera trobada del Premi Menjallibres 2024. El protagonista de la mateixa serà l’escriptor Gerard Guix, que comentarà el seu llibre Un far a la fi del món amb els alumnes de 1r i 2n d’ESO de Vilanova i la Geltrú participants al Premi

El Premi Menjallibres de foment a la lectura per a joves s’adreça als estudiants de 1r a 4t d’ESO de Vilanova i la Geltrú, amb l’objectiu de fomentar el gust per la lectura i millorar les competències lectores com a eines bàsiques per a l'èxit escolar i l'aprenentatge de l'alumnat. Es tracta d’un projecte organitzat per la Regidoria de Cultura, mitjançant la Xarxa de Biblioteques Municipals, i el Servei d’Educació de l’IMET.

L’alumnat dels centres de secundària de la ciutat, que participa de forma voluntària en el projecte, llegirà les obres finalistes seleccionades, tindrà l’oportunitat de conèixer i parlar amb els seus autors i seran els encarregats d’escollir, a través dels seus vots, l’obra guanyadora.

A continuació podeu veure les lectures finalistes de l’edició del curs 2023/2024 i les dates en que es realitzaran les trobades a l’Auditori Eduard Toldrà de Vilanova i la Geltrú:

1r & 2nt d’ESO

• 15 de febrer: Un far a la fi del món, de Gerard Guix
  • 13 de març: Noceà, de Ricar Efa
  • 9 d’abril: Constel·lacions, de Quim Torres

3r & 4t d’ESO

• 20 de febrer (al Teatre Principal): Fills d’Eodhum: l’amenaça verda, de Roger Tarrés
  • 20 de març: Omni, de Jaume Valor
  • 18 d’abril: La tercera màscara, de Care Santos

Aquestes obres han estat seleccionades pels Grups Promotors, formats per dos representants del professorat i dos representants de l’alumnat de centres de secundària, representants de les llibreries locals, una representant de les biblioteques municipals i una autora local vinculada a aquest gènere.

Per seleccionar les obres finalistes el grup promotor tracta de conjugar llibres de temàtica diversa, que puguin cobrir les expectatives dels lectors i oferir una representació equilibrada del més interessant i representatiu de la narrativa actual.

La falta de comprensió lectora està fortament vinculada al fracàs escolar. De fet, és lògic pensar que la poca freqüència lectora va lligada a un baix rendiment en gairebé totes les matèries, perquè si no s'entén bé el que es llegeix resulta molt complicat comprendre el contingut de la matèria i tenir un bon aprenentatge.

El nivell de comprensió lectora de l’alumnat de primària ha reculat els últims anys i hi ha una quarta part dels estudiants que acaba sisè sense entendre bé el que llegeix. Segons el Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, al 2021, un de cada quatre alumnes finalitza la primària sense assolir un nivell lector que li garanteixi comprendre amb facilitat allò que llegeix. I si ens fixem en la població general, un terç de la població no llegeix mai cap llibre.

El Premi Menjallibres és una iniciativa del Servei d’Educació de l’IMET i la Regidoria de Cultura (mitjançant la Xarxa Municipal de Biblioteques, XBMVNG) però no seria possible sense l’aposta ferma de tots els centres d’educació secundària obligatòria públics i concertats que tenen un paper rellevant en la posada en marxa i desplegament del premi. I sense la implicació de tota la resta d’agents implicats: escriptor@s, editorials, professors i alumnes.

Paral·lelament al desenvolupament del Premi lector es farà el Concurs de Booktràilers en el qual podran prendre part tots els estudiants que hi participen. Per aquest concurs es compta amb la suport del Museu del Ferrocarril de Catalunya, de l’Scaparium Room Scape, la plataforma Filmin i Spring Projeccions, que fan possibles els premis que reben els estudiants guanyadors.

El projecte 'Premi Menjallibres', que aquest curs arriba a la setena edició, va ser guardonat l’any 2019 pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya amb el premi Teresa Rovira a la millor innovació a les biblioteques públiques. Aquest reconeixement distingeix la tasca que realitzen les biblioteques públiques com a agents culturals en la dinamització i promoció de la lectura i la cultura. En aquest sentit, el Premi Menjallibres té per objectiu fomentar la lectura entre els joves d'ESO, que participen voluntàriament en el projecte a través dels centres educatius de la ciutat.

Més informació: Premi Menjallibres

13/02/2024