El Punt Crític de la Biblioteca Vall d'Alfatà

Què és Punt Crític?

El projecte PUNT CRÍTIC vol posar en relleu i valor aquells moviments o aspectes que originen tensions a la societat, i que tenen per objectiu posar consciència a un problema latent però silenciat. I alhora tenir en compte demandes socials que tenen tota la legitimitat moral i ètica però no obtenen una resposta dins el marc jurídic.

El nostre primer cicle de conferències, tallers i activitats està dedicat a:                                            El Poder de les dades: Big data, xarxes socials i ciberseguretat

La nostra vida diària està travessada per les noves tecnologies i les xarxes socials. Hi dediquem tant o més temps que als nostres familiars i amistats...

En sabem poc d'allò que s’amaga darrera les pantalles o d'un clic. Un desconeixement que deixa a la intempèrie i ens treu capacitat de control sobre les nostres vides.

Com afecta l’estat d’ànim en l’ús que fem de les xarxes socials? És casual o amaga interessos? Fins a quin punt triem el que consumim a internet? El gènere influeix en l’ús que fem de les xarxes? Per què ens ha de preocupar que els electrodomèstics emmagatzemin dades sobre el nostre comportament o que l’empresa que gestiona el nostre correu electrònic pugui saber què escrivim, si no tenim res a amagar? Com podem actuar de forma més segura?

A totes aquestes preguntes, i a moltes d’altres, intentarà donar resposta:  El PUNT CRÍTIC: ‘El poder de les dades’.

Cicle coordinat i presentat per Xavier Puig i Sedano, periodista de la revista "El temps".

Programa d'activitats:

​​​​​​Divendres 14 de maig de 2021. Doble acte.

19h Presentació del llibre: Tu no ets la teva Selfie. A càrrec de Liliana Arroyo (Sala d’actes)

Si alguna vegada has fet bogeries per aconseguir una selfie o has sentit que la teva vida és una merda al costat del postureig dels altres, aquest llibre és per tu. Habitar les xarxes socials va de la mà d’aquesta força que ens obliga a fer viatges perfectes, tenir cossos deu, menjar plats suculents i presumir de mascotes. Alhora, som més conscients que mai de la quantitat d’experiències que existeixen per omplir cada minut. Ens menja la impaciència, la insatisfacció i la inseguretat. Però sobretot que no es noti! Aquest llibre conté nou càpsules dedicades a l’ego, el postureig i el FOMO, l’afany de col·leccionar amics i la polarització, les apps de la seducció, la dimensió anònima, l’empatx de continguts o la procastinació. Parlarem de punts de trobada i desencant, plaers culpables i tensions entre realitat i ficció amb la doctora en sociología experta en transformació digital, Liliana Arroyo. No és un problema meu ni teu, sinó nostre, perquè hi ha una indústria sencera al darrere.

20:30h Monòleg d’Ana Polo. (Primera planta. Doble inscripció)

Periodista, humorista i guionista, Ana Polo proposa un monòleg on exposa la seva experiència com a feminista activa a les xarxes socials. Actualment, coopresenta el podcast Oye Polo a Radio Primavera Sound. També condueix la secció Feminístic a Fibracat TV on reflexiona sobre el món digital des de l’humor i sempre amb les ulleres violetes posades.

Divendres 21 de maig de 2021

19 h Xerrada/debat: Ètica i bigdata. A càrrec d’Itziar de Lecuona i Andrea G. Rodríguez (Sala d’actes)

La nostra activitat diària genera grans volums de dades. Uns conjunts d’informació que s’han disparat exponencialment amb la digitalització de les nostres vides. Una lectura sistematitzada d’aquestes dades -que tecnologia permet fer cada vegada més i millor- pot proporcionar informacions molt valuoses sobre les persones i les societats en què vivim. Això, de partida, no és bo ni dolent. El problema arriba quan es comença a aprofundir en la manera com s’aconsegueixen aquests grans conjunts de dades i per a quines finalitats es fan servir. Problemes ètics que marcaran, sens dubte, els drets i les llibertats de les societats futures. En parlarem amb la directora de l’Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona, Itziar de Lecuona, i la investigadora del CIDOB especialitzada en tecnologies emergents, Andrea G. Rodríguez.

Dissabte 5 de juny de 2021

11.30 h Taller de Ciberseguretat. A càrrec d’Enric Borràs. (Sala d’actes)

El periodista del diari Ara, Enric Borràs, fa anys que treballa en qüestions de seguretat digital. En aquest taller ens explicarà de quina manera els nostres dispositius -mòbils o portàtils- emmagatzemen informació sobre nosaltres, de quina manera això compromet la nostra privacitat i per què ens hauria de preocupar això. També ens donarà consells bàsics i ens recomanarà aplicacions i programes per millorar la seguretat dels nostres mòbils, portàtils i tauletes.

Si voleu consultar la bibliografia que tenim a la biblioteca entreu al ISSUU

Més informació:

12/05/2021 19:43 h.