La Xarxa de Biblioteques Municipals

La Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona té el seu origen en l'època de la Mancomunitat de Catalunya. Tot va començar l'any 1915 quan les quatre Diputacions catalanes s'hi posen d'acord per establir les bases de la creació d'un sistema de biblioteques populars i de la primera Escola de Bibliotecàries.

Biblioteca Popular de Sallent 1926

L'any 1918 s'inaugura la Biblioteca Popular de Sallent, la primera a la província de Barcelona. Poc després es van obrir les biblioteques de Canet de Mar (1919) i Pineda de Mar(1922). Al 1920 es crea també la Central Tècnica de Biblioteques Populars dirigida per Jordi Rubió i Balaguer.

Durant els anys 20 les biblioteques pateixen moments complicats amb la dictadura de Primo de Rivera (1923-1930), però a l'inici de la Segona República (1931-1936) ressorgeix amb la creació de 8 nous equipaments.

Biblioteca Jaume Balmes de Vic, sala de lectura 1931

Amb l'arribada de la Guerra Civil, les biblioteques continuen funcionant però amb limitacions. Tot i així s'inaugura la biblioteca d'Esparreguera(1938) i es crea el "Servei de Biblioteques al Front" junt amb el primer bibliobús que es va posar en marxa per fer arribar el servei bibliotecari als soldats i convalescents.

Als anys 40 la Diputació de Barcelona assumeix la Xarxa de Biblioteques Populars (12 biblioteques a la província de Barcelona) i la Central Tècnica, garantint la continuïtat del servei de lectura pública.

Biblioteca de Sant Just Desvern 1965

A partir dels anys 80 s'inicia un procés de modernització i adequació amb la creació de noves biblioteques, l'increment i millora dels fons (amb la introducció de nous formats audiovisuals com discos compactes, vídeos i cassets), la informatització de les biblioteques i més endavant l'accés a Internet.

En l'actualitat la Xarxa de Biblioteques Municipals, amb més de 220 equipaments i 9 bibliobusos, continua creixent i adaptant-se als nous canvis socials i tecnològics, tenint presència en l'entorn virtual a través de la Biblioteca Virtual i el Portal infantil Gènius, així com a les xarxes socials i les aplicacions mòbils.

Al llarg de tots aquests anys, l'ideal que es va originar amb la Mancomunitat continua vigent per oferir un servei públic de qualitat i obert a tothom.

Si et desperta curiositat saber més coses de la teva biblioteca trobaràs més informació al directori.

Més informació:

Vés a l'especial de l'Any de les biblioteques ►

Data d'actualització: 02/11/2015