Com llegir l’etiqueta dels ous?

A dins de l'envàs dels ous també hi ha especificacions d'interès. Per exemple, pots comprovar la data de consum preferent, la categoria, el pes de l'ou, on s'ha envasat, la forma de cria de les gallines i de vegades també algun consell sobre com conservar-los. Tota aquesta informació ha d'estar ubicada sempre en un lloc visible. Perquè, en el fons, poder seguir i conèixer el rastre de l'ou, des de la granja fins als seus mètodes de preservació, és bàsic per trobar possibles elements que puguin posar en risc la nostra salut i així evitar el seu consum.

Si t’hi fixes, els ous tenen imprès un codi que és vigent des de l’1 de gener de 2004 arreu d’Europa i que ens ajuden a esbrinar la procedència de l’ou, la seva qualitat i la província i el municipi en el que es troba la granja on es va produir.

1r dígit: ens indica la forma de cria de l’ou.

• 3= criades en gàbies: les gallines estan dins de gàbies dissenyades especialment per facilitar la recollida dels ous, evitant que s'embrutin amb el fem. Tenen un accés estable a aigua i a una alimentació equilibrada. Aquestes instal·lacions faciliten el control sanitari i la neteja.
  • 2= criades en sòl: les gallines es mouen lliurement dins el galliner, en el qual tenen menjar, aigua, ponedors i zones de descans. La densitat de gallines és molt elevada i la seva mobilitat és limitada. Se'ls controla la il·luminació per a una màxima productivitat.
  • 1= camperes: les granges tenen, a més d'un galliner com el de les gallines en sòl, corrals a l'aire lliure on les gallines surten a picotejar, furgar i donar-se banys de sorra.
  • 0=  de producció ecològica: les instal·lacions són similars a les granges de gallines camperes, però s'alimenten amb pinso que procedeix de l'agricultura ecològica i han de complir unes normes específiques d'aquest tipus de producció.

2 lletres següents: país de procedència: España (ES), Alemanya (DE), Itàlia (IT), França (FR), Finlàndia (FI), etc.

5 dígits següents: ubicació de la granja en la que va tenir la gallina els ous.

2 primers dígits = província (ex: 19 = Guadalajara)

3 dígits següents: municipi (ex: 129 = Sacedón)

3 darrers dígits: identificació de la granja en la que es va produir l’ou per part de les autoritats.

Font d'Informació: INPROVO  (Organització Interprofesional de l'ou i els seus productes)

A les biblioteques trobaràs:

El Gran libro del huevo / Instituto de Estudios del Huevo

Ciclo del huevo / Cristina Quental, Mariana Magalhães ; ilustraciones: Sandra Serra
L'Ou / il·lustrat per René Mettler ; realitzat per Gallimard Jeunesse i Pascale de Bourgoing

Avui farem truites / Marta Luna ; Il·lustració Ximena Maier
La Tortilla de patatas / Javirroyo ; David de Jorge.
Disponbile a eBiblio

Més cerques al catàleg Aladí:

Selecció de webs:

També et pot interessar: