Salut

Propietats nutricionals de la cloïssa

© Nando Castoldi / iStock.com

Dins la nostra tradició gastronòmica la cloïssa és un aliment àmpliament conegut i utilitzat en multitud de receptes, la seva carn és molt apreciada ja que aporta als nostres plats un deliciós gust intens a mar. La cloïssa també la podem conèixer amb el nom d’escopinya bordall, escopinya (o simplement copinya), petxina, grum o grúmol i enclotxa. En definitiva el nom comú de cloïssa és amb el que es coneix a diversos mol·luscs bivalves que viuen enterrats en la sorra o el fang de les vores dels rius i mars.

Hi ha diferents espècies comestibles: La cloïssa fina o escopinya llisa, escopinya bordall o copinya (Ruditapes decussatus). Culinàriament aquesta és l'espècie més apreciada entre les cloïsses. A més, és un indicador de la bona qualitat del medi ambient i és objecte de nombrosos estudis científics. La cloïssa japonesa (Ruditapes philippinarum) actualment domina el mercat als Països Catalans substituint la tradicional, autòctona i més apreciada Ruditapes decussatus. Normalment procedeix de parcs de cultiu en aqüicultura. Per últim la cloïssa babosa (Venerupis pullastra) i la cloïssa rossa o roja (Venerupis romboides) que també es consumeixen i s’utilitzen per cuinar com les altres cloïsses, però no són tan apreciades en la gastronomia.

La cloïssa té un alt valor nutricional, és font de proteïnes i àcids grassos omega-3 i posseeix un baix contingut en greix. Pel que fa als micronutrients (tenint en compte la porció comestible de 15 grams per cada 100 grams de producte fresc), la cloïssa és una font important de ferro: una ració d'aquests bivalves aporta el 74% de les ingestes recomanades (IR) al dia per a les dones i per als homes, se superen les IR al dia descrites. També és interessant l’aportació de iode a l’organisme ja que equival al 81% de les IR/dia per a dones i al 63% per a homes. Les quantitats de seleni a la mateixa ració suposen el 25% de les IR/dia en dones; i el 19% en homes. I finalment, les aportacions de fòsfor, que ronden el 10% de les ingestes recomanades per a homes i dones. Les aportacions en vitamines com la niacina, i la vitamina A, oscil·len entre l'11 i el 17% de les ingestes recomanades per a aquestes vitamines a la població diana (homes i dones de 20 a 39 anys amb una activitat física moderada).

Les cloïsses són un senzill producte del mar que admet múltiples tècniques culinàries al vapor, cuites amb salsa, amb llegums... són fàcils de preparar i saludables, perfectes per celebracions o per preparar àpats especials. Gaudiu dels aliments de temporada, i per aconseguir l’equilibri, recordeu, fruites i verdures 5 al dia.

TEXT: Servei de Salut Pública. Diputació de Barcelona.

Gaudeix a taula de la cloïssa

T'oferim dues receptes amb aquest ingredient com a protagonista:

Carxofes amb cloïsses (pdf)

Fotografia: © Shutterstock.com / PiraPora

Pasta a la marinera (pdf)

Fotografia: © Diputació de Barcelona

Més cerques al catàleg Aladí:

Selecció de webs:

També et pot interessar: