Salut

L'anorèxia en clau de ficció

istock / Drawlab19

Novel·les que donen visibilitat als trastorns alimentaris

L'anorèxia, bulímia i altres TCA (Trastorns de la Conducta Alimentària) són un greu problema de salut en la nostra societat i encara són molt desconegudes...

Alguns novel·listes han decidit crear històries utilitzant la malaltia com a fil conductor de les seves obres.

Esperem que aquesta selecció de títols, apropiada per a joves i adults, serveixi per comprendre què és un trastorn alimentari, com afecta i desgasta una persona, com pot arribar a matar...

Títol: El revés del alma

Autora: Carla Guelfenbein
Editorial: Alfaguara, 2003
Biblioteques que el tenen

L'autora fa un retrat de l'infern de l'anorèxia i la bulímia a través de Daniela, la neboda d'una fotògrafa que torna a Xile després de més de vint anys fora. Haurà de fer front al gran dolor de la seva neboda i a tot un món que desconeix.

Títol: Biografía del hambre

Autora: Amélie Nothomb (web de l'autora)
Editorial: Anagrama, 2006

Disponible també en CATALÀ

Novel·la autobiogràfica que sorgeix de la realitat pròpia de l'autora, que va patir anorèxia durant dos anys. Explica en primera persona la part fonamental per a entendre aquesta malaltia d'infantesa i joventut, fent èmfasi en la seva obsessió pel menjar. Amélie Nothomb va voler que una foto seva il·lustrés la coberta del llibre.

Títol: Bitllet d'anada i tornada

Autora: Gemma Lienas (web de l'autora)
Editorial: Estrella Polar, 2009

Disponible també en CASTELLÀ

Novel·la juvenil. L'adolescència és un concentrat d'emocions amb altaveu. Per a la Marta, assimilar tot el que està sentint l'arriba a dur a límits patològics que els seus pares, enfosquits pel fantasma de l'atur, no arriben a percebre. El seu ingrés per anorèxia nerviosa serà l'impacte que els farà caure i aixecar-se d'un cop a partir del qual tots plegats seran més conscients del valor de la vida.

Títol: Corazón de mariposa

Autora: Andrea Tomé (web de l'autora)
Editorial: Plataforma, 2014

Disponible també en CATALÀ

Guanyadora del premi literari La Caixa,  l'Andrea fa front amb aquesta obra a l'anorèxia que ella mateixa pateix des dels 16 anys. Novel·la juvenil.

Títol: Las Chicas de alambre

Autor: Jordi Sierra i Fabra (web de l'autor)
Editorial: Alfaguara, 2011

Disponible també en CATALÀ

Aquest autor és capaç d'arribar al públic juvenil com cap altre. Amb aquesta novel·la aborda els trastorns de l'alimentació mitjançant un periodista que intenta aclarir el misteri d'una de les models més famoses de la història, desapareguda fa deu anys.

Títol: Peso cero

Autora: Antonia Romero (web de l'autora)
Editorial: Diálogo, 2007
Biblioteques que el tenen

A través de la història d'una nena de catorze anys, atrapada en l'infern de l'anorèxia, l'autora condueix el lector a reflexionar sobre les carències que porten a l'èsser humà a enmalaltir d'una manera tan terrible com la de la protagonista.

Títol: Seré frágil

Autor: Beatriz Esteban (web de l'autora)
Editorial: Planeta, 2017
Biblioteques que el tenen

L'autora aborda aquest trastorn que ella mateixa ha patit. Obra finalista del premi Jordi Sierra i Fabra.

Títol: Doña oráculo

Autora: Margaret Atwood (web de l'autora)
Editorial: Muchnik, 2001
Biblioteques que el tenen

La protagonista, una novel·lista que porta mitja vida fugint de situacions difícils, pateix anorèxia, bulímia i menja de manera compulsiva. La novel·la alterna passat i present de manera que es veu com era de petita i com la va afectar ser una nena grassoneta, amb la mare sempre  pressionant-la.

Més cerques al catàleg Aladí:

Selecció de webs:

També et pot interessar: