La biblioteca de Piera se suma al mes de la salut mental

En aquesta edició, s’ha volgut donar visibilitat i sensibilitzar sobre la salut mental a la població a través de diverses activitats d’entrada lliure i gratuïta, posant l’èmfasi en el tema del suïcidi, del benestar emocional i de les addiccions a les pantalles en els infants.

En aquest sentit, dues activitats permanents a la biblioteca com són el Cinefòrum, conduït per l’Enric Falo, i el Club de lectura de novel·la, conduït per la Maria Enrich, van centrar el visionat, la lectura i el debat en aquesta temàtica. Des del Cinefòrum, amb la pel·lícula El cisne negro, les persones assistents van poder comentar la situació mental de la seva protagonista, una ballarina obsessionada en la perfecció. I a través de la novel·la Tu i jo, de Niccolo Ammaniti, el Club de Lectura va debatre sobre la introversió adolescent.

També es va comptar amb la psicopedagoga local Àngels Planella de l’entitat Petits i Grans, que va exposar i plantejar la problemàtica real i en augment de l’addicció a les pantalles que mostren els infants. A través de la seva experiència va aconsellar sobre com gestionar aquesta situació, principal font de conflictes intrafamiliars a moltes llars.

El 10 d’octubre, coincidint amb el Dia Mundial de la Salut Mental, el protagonista va ser el suïcidi i com prevenir-lo. És la principal causa de mort no natural, per sobre dels accidents de trànsit i la violència de gènere, un tema encara tabú i en el que cal invertir molt en la seva prevenció. La biblioteca va oferir la presentació del llibre autobiogràfic Después del suicidio. Procesos de duelo de un superviviente, de Darío Nogués, president dAPSAS-Suïcidi i Supervivència. Oferint el seu testimoni en primera persona, arran del suïcidi de la seva mare, va fer més propera aquesta temàtica invisibilitzada i estigmatitzada al públic assistent.

La rondallaire Mon Mas va tancar la programació dedicada a la salut mental amb una Hora del Conte sobre la tristor i la gestió emocional, feta conjuntament amb la Federació de Salut Mental de Catalunya. Fuig, bèstia!, és un espectacle que vol transmetre als infants que les emocions s’han d’expressar i que no poden perdurar eternament.

Finalment, en cooperació amb totes les biblioteques i bibliobusos de la comarca de l’Anoia s’ha elaborat una guia de contes i llibres infantils sobre la salut mental i el benestar emocional, que recull temàtiques diverses, des de l’ansietat al trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat.

26/10/2023