Consumir o ser consumits

Només hi ha una manera de fer que el balanç econòmic del nostre sistema productiu quadri. Aquesta manera és passar sistemàticament per alt les persones i el preu que les persones paguem per tot el que produïm, consumim i llencem sense parar. Això suposa grans pèrdues per a tothom (recursos naturals, drets laborals, entorns saludables), com s'explica a The story of stuff. Quan comprem qualsevol cosa sense preocupar-nos ni d'on ve ni en quines condicions s'ha fabricat (Autòpsia de la societat de consum) ens convertim en una peça clau d'aquest sistema productiu pel qual les persones només som o força de treball o addictes al consum esperant que algú com el reverend Billy (What Would Jesus Buy) desperti les nostres consciències.

Què pots fer? Visionar els audiovisuals. Aprofundir sobre els continguts al Saber més i a les guies de lectura. Implementar a l'aula les propostes didàctiques.

Torna al prestatge  ►

EINES MULTIMÈDIA

The Story of Stuff: la vida secreta dels nostres trastos

Sinopsi:

Curt de 7:54 minuts corresponent als productes electrònics del projecte documental The Story of Stuff. Com és possible que un aparell de ràdio valgui només cinc o sis euros als grans magatzems de la cantonada si les seves peces procedeixen de punts oposats del planeta? Per a respondre a misteris com aquests, The Story of Stuff ens proposa fer un tomb pel cicle de vida dels aparells electrònics, descobrint la cara oculta de la seva cadena productiva i el preu que realment estem pagant per la nostra cultura de l' "usar i llençar"

Autoria: Annie Leonard, autora del documental, és experta en comerç i cooperació internacional, desenvolupament sostenible i salut ambiental.

Interferències: autòpsia de la societat de consum

Sinopsi:

Escena de 3:85 minuts de la pel·lícula Interferències. Tu ho saps? Alguna vegada has preguntat al dependent/a de la botiga a quin país s'han fabricat els texans o el mòbil que portes? Quin sous se'ls paguen a les persones que els han cosit o muntat i quantes hores han de treballar al dia? Massa sovint, quan comprem productes fets a Amèrica Llatina, Àsia o Àfrica sempre hi ha algú que paga amb el seu patiment o fins hi tot amb la seva vida el nostre luxe de pagar només cinc euros per una samarreta.

Autoria: primera pel·lícula espanyola de ficció sota llicència Creative Commons Dirigida per Pablo A. Zareceansky realitzada el 2011 per l'Observatori del Deute en la Globalització i la Fundació Quepo.

What would Jesus buy?: vida més enllà del centre comercial

Sinopsi:

Extracte de 2:02 minuts de la pel·lícula What Would Jesus buy?. El documental segueix la peregrinació del reverend Billy (encarnat per l'activista i artista de performance Bill Talen) i el cor de l'Església del Stop Shooping pels centres comercials dels Estats Units amb l'objectiu de salvar els milions d'ànimes que es lliuren a l'orgia consumista del Nadal. Una crítica oberta a la comercialització del Nadal, al materialisme i al consumisme compulsiu de la societat nord-americana, feta a ritme de gospel i amb molt sentit de l'humor.

Autoria: fragment del documental Activismo y ficción, realitzat l'any 2001 per Leónidas Martin i Núria Campabadal per al programa Metrópolis de TVE2.

A les biblioteques trobaràs informació sobre:

Més informació:

També pots consultar: