L’Empordà. Dues comarques amb mar i muntanya

Cap a la part del Pirineu,
vora els serrats i arran del mar
s'obre una plana riallera,
n'és l'Empordà

Joan Maragall

L’Empordà. Dues comarques amb mar i muntanya:

L’any 1936 l’Empordà es va separar en dues comarques: l’Alt Empordà, amb capital a Figueres, i el Baix Empordà, amb capital a La Bisbal d’Empordà.

Les cançons de taverna i les havaneres són músiques pròpies dels llocs a prop del mar. Destaquem el festival d’Havaneres de Calella de Palafrugell que el 2021 va celebrar la 54a. cantada d’havaneres.

En quant a la dansa cal destacar el Ball de Nyacres i el Ball dels Confits que es ballen en diverses viles costaneres.

La ceràmica és un art dels més antics que es coneixen. La Bisbal l’ha sabut  conservar i difondre.

Cal fer menció especial per a la indústria del suro i del Museu del Suro de Palafrugell.

De Palamós són conegudes les gambes però també hi trobareu el Museu de la Pesca.

I si us agrada la història no us perdeu el Museu de l’exili de La Jonquera. Ni, tampoc, els camins de l’Exili.

La tradició agrícola de l’Empordà fa que, darrerament, molts pobles recuperin antigues celebracions relacionades amb les feines del camp –la batuda i la sega del blat, la plantada i la recollida de l’arròs, la pela del suro, etc.– que havien perdut el seu sentit a causa de la desaparició d’aquestes feines. Cal destacar que l’Empordà és un gran productor d’oli, de vi i d’arròs d’altíssima qualitat.

A les biblioteques trobaràs:

El ball de la sardana a l’Empordà

Córrer la sardana : balls, joves i conflictes / Montserrat Cañellas

Aquest document té el capítol “El ball de moda a l’Empordà: l’emergència de les sardanes llargues en el segle XIX” on es reinterpreta la història de les sardanes i els balls de moda des de mitjan segle XIX, partint de l’Empordà.

Música : Cobla els Montgrins

Havaneres : Grup Port Bo