Anar a fira al Berguedà

“A fira, qui res no porta, res no tira”

Cada any tothom espera que arribi la fira del poble, ciutat o comarca, com una celebració més al calendari. Fires com una mostra de les diverses expressions de cultura popular del nostre país, amb tallers, artesans i espectacles en directe, entre d’altres. Són un espai de trobada, de comunicació i d’intercanvi. En aquesta ocasió, et farem cinc cèntims de les fires més representatives i rellevants de la comarca del Berguedà.

Tot seguint el nostre calendari trobaràs:

Fira de Reis de Montclar

Aquesta Fira s’organitza en el Pla de les Alzines del nucli de Montclar l’endemà de la Nit de Reis. Un espai cobert d’alzines centenàries i envoltades de camps d’explotacions agràries. És un esdeveniment social que comporta la trobada de la gent del poble i gran part de la comarca. En aquesta fira pots comprar productes de la contrada, menjar el plat del dia, fesols amb cansalada, botifarra, cansalada i allioli de codony i passejar entre maquinària agrícola i vehicles.

Fira de Maig de Berga

Se celebra el dia 1 de maig, Dia Internacional dels treballadors, on s’aposta per la promoció de l’economia local i els productes de proximitat, amb una setantena de parades d’alimentació i altres productes artesans. És la mostra multisectorial més important del Berguedà i un aparador per a empreses, entitats, concessionaris i productors artesans.

BdeGust

Al mes de juliol se celebra la Fira gastronòmica i vitivinícola referent al Berguedà, concretament a la Font del Balç de Gironella. Amb aquesta es pretén promocionar productes de les dues comarques veïnes, Berguedà i Bages. Els productes protagonistes són el vi, el cava i les cerveses però sempre acompanyats de productes gastronòmics de qualitat com formatges, embotits, pa i coques... i sempre tot amenitzat amb acompanyament musical.

Fira de Santa Tecla

Aquesta fira se sol celebrar pels volts del 24 de setembre. En aquesta els protagonistes són el món rural, els productes agroalimentaris i els animals. A banda de poder comprar productes agrícoles, artesans i de proximitat, també s’hi organitzen mostres d’oficis antics, tastets de plats típics de la zona i exposicions. Durant dos dies els diferents expositors ofereixen productes artesanals, agrícoles i pecuaris als visitants. També s’hi exposa maquinària pel camp i s’hi poden trobar animals de races autòctones.

Fira del bolet

Cada tardor, quan comencen a treure el cap els bolets, els pobles del Berguedà treuen al carrer les millors parades per ensenyar el producte que millor saben vendre. Entre aquests podem destacar la Colònia de Cal Rosal, on boletaires, comerciants i simpatitzants organitzen la Fira i festa del Bolet. Aquesta fira ofereix una àmplia varietat micològica i una selecció de productes agroalimentaris de la comarca com embotits, formatges, mel, herbes remeieres, caramels i artesania.

Fira del Pèsol negre

Al poblet de Gósol, el primer dissabte de novembre té lloc la mostra gastronòmica del Pèsol negre. A la festa s’hi afegeixen altres activitats com un mercat agroalimentari, un concurs d’espantaocells, visites guiades, tallers i la tradicional pesolada popular. El pèsol negre és molt propi del Berguedà. Fora de la comarca és desconegut i molt poc consumit.

Fira de la xocolata i de la ratafia

És una fira molt específica que es concentra al llarg del carrer del Roser de Berga a mitjans de novembre. En aquesta fira s’hi troben parades de ratafia i de xocolata. La ratafia és una de les begudes que pertany al receptari popular de gran part de les terres de parla catalana. Elaborar-ne significa mantenir la cultura popular. Artesans de cacau i de la beguda feta a base de nous verdes i herbes atreuen cada any un nombrós públic. Els nens poden participar en els tallers i actuacions infantils, i les famílies poden tastar tot un ampli ventall de productes relacionats amb la xocolata i la ratafia.

Fira de la Puríssima

Cada 8 de desembre a Gironella se celebra la Fira de la Puríssima amb el tradicional tast de l’escudella de blat de moro escairat com a plat fort. Durant tot el dia els carrers del barri vell del poble s’omplen de persones i parades d’artesania i agroalimentació. L’acte més concorregut és el tast de l’escudella de blat de moro escairat, aquest plat tan típic ha estat batejat com el plat de la pau i és l’atractiu principal d’aquesta mostra nadalenca i d’artesania.

Selecció de webs:

Vés al prestatge: