Espais Naturals

50 coses que tots els nens haurien de fer a la natura

Els nens passen menys temps a l'aire lliure que abans, el que estaria provocant en ells problemes de salut o que la seva consciència ambiental sigui menor. Diversos experts anomenen aquest fenòmen "trastorn per dèficit de natura", i proposen diverses activitats lúdiques perquè petits i grans passin més temps en un entorn natural, encara que sigui un parc proper.

Aquest article assenyala que els nens haurien d'estar més a la natura i 50 coses que tots hauriem de fer abans dels 12 anys:

Els nens haurien d'estar més en contacte amb la natura

Els nens d'avui dia juguen a la natura de mitjana unes 4 hores a la setmana, en comparació amb les 8,2 hores setmanals dels seus pares a la seva infància. Així ho explica un estudi publicat per la National Trust, una fundació britànica creada el 1895 per conservar i revalorar els llocs d'interès històric i natural.

La manca de contacte amb el nostre entorn natural està provocant problemes de salut i benestar, com adverteixen diverses investigacions que denominen a aquest fenomen "trastorn per dèficit de naturalesa". El catedràtic de Psicologia Ambiental de la Universitat de Còrdova, José Antonio Corraliza, explica que "s'ha estudiat especialment en menors i està vinculat a problemes com l'increment de l'obesitat, malalties pneumòniques i respiratòries, trastorns per dèficit d'atenció i hiperactivitat o falta de vitamines essencials".

La psicòloga i filòsofa Heike Freire, autora del llibre "Educar en verd", assegura que els nens actualment corren més perill a casa que a la natura, defensa que necessiten una mica de "salvatgisme" diari (tacar-se les mans amb fang o pujar a un arbre) i apel·la als pares perquè donin suport a la tendència innata dels seus fills per allò natural, fins i tot al costat de casa: escoltar els ocells, mirar les flors, investigar, observar, etc.

Una altra raó perquè els menors passin més temps a l'aire lliure és que la consciència ambiental es desenvolupa en edats primerenques, com es recollia a un estudi que destaca la transcendència d'assentar entre els més petits els valors ambientals perquè tinguin cura de la natura quan siguin adults.

50 coses que tots hauríem de fer abans dels 12 anys

Els jocs, les activitats lúdiques, divertides, poden ser una bona manera d'aconseguir que els nens (i no tan nens) s'apropin més a la natura, la gaudeixin i protegeixin. En aquest sentit, la National Trust ha creat la campanya "50 coses a fer abans que tinguis 11 i ¾", que proposa les següents activitats a l'aire lliure que tota persona hauria de provar abans de complir 12 anys.

1. Pujar a un arbre

2. Tirar-se donant voltes per un turó

3. Acampar en plena natura

4. Construir un cau