Any Internacional de les Fruites i les Verdures

La FAO (Organització General de les Nacions Unides per a l’Alimentació i l’Agricultura) ha declarat l’any 2021 Any Internacional de les Fruites i les Verdures.

L’objectiu és sensibilitzar a la població sobre la importància que tenen les fruites i verdures en la nutrició humana, la salut i la seguretat alimentària.

Augmentar el consum de fruites i verdures fresques i variades, de cultiu ecològic, de temporada i de proximitat és bàsic juntament amb la lluita contra el malbaratament alimentari per aconseguir els objectius de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides.

Les Biblioteques de la Xarxa de Biblioteques Municipals (XBM) t’ofereixen informació variada sobre les fruites i verdures. La bellesa dels fruiters florits, és cada vegada  més un important impuls per al desenvolupament turístic de les zones  de producció fruitera, un fenomen a l’alça conegut ja com “ fruiturisme” que es consolida any rera any.

Des del prestatge de turisme us animem a recorrer el país a peu, en cotxe o bicicleta per descobrir els atractius i la bellesa de diferents zones de producció de fruites i vedures, la seva gatronomia i la seva riquesa cultural i paisatgística. A cada comarca hi trobareu  productes d’una qualitat excel·lent, alguns amb distintius d’orígen o de qualitat com la IGP (Indicació Geogràfica Protegida), o la DOP (Denominació d’Orígen Protegida). La llista de fruites i verdures és llarga, només n’hem fet una tria, un  petit però saborós tastet…

A les comarques de Girona s’han cultivat des de sempre pomes. Actualment, la Poma de Girona és reconeguda amb el segell IGP i es cultiva bàsicament a les comarques del Baix i Alt Empordà i el Gironès. Les varietats de pomes que poden dur aquesta Indicació Geogràfica Protegida són les dels grups Golden, Red Delicious, Gala i Granny Smith.

Vés al prestatge:

Les mandarines clementines  gaudeixen de IGP i es cultiven  a les comarques del Baix Ebre i el Montsià , Les varietats són: Clementina fina, hernandina i Clemenules. Són sucoses i dolces, amb un aroma i sabor característic.

Vés al prestatge:

El calçot és una ceba tendra tendra, blanca i dolça que, cuita a la brasa i sempre acompanyada d’una bona salsa romesco, és la base de la calçotada, un àpat que es fa en grup i amb un “ritual” precís entre els mesos de febrer i març. Es cultiva a quatre comarques tarragonines:  Alt Camp, Baix Camp, Tarragonès i Baix Penedès.

A les biblioteques trobaràs:

També et pot interessar:

Si ta’agrada cuinar també et pot interessar:

Cuina-calçots

Vés al prestatge:

A la comarca de la Ribera d'Ebre, els préssecs maduren abans que a altres zones de Catalunya i tenen un intensi característic color vermell. S’hi cultiven préssecs de diverses varietats: de polpa groga, de polpa blanca, de pavia i nectarines.

Vés al prestatge:

La Pera de Lleida, amb denominació d’orígen protegida (DOP) és coneguda i lloada per la seva dolçor. La Blanquilla, la Llimonera i la Conference en són les seves famoses varietats.

També et pot interessar:

Si t’agrada cuinar també et pot interesar:

Cuina-peres
- La Pera : com preparar-la 11 vegades / Fina Comas

- La Cuina de la fruita de Lleida

Vés al prestatge:

La carxofa és la verdura més emblemàtica del Prat i de la comarca. Té més de cent anys d’història i és la reina dels cultius del Delta, amb més de 500 hectàrees conreades al Baix Llobregat.

També et pot interessar:

Si t’agrada cuinar també et pot interesar

Vés al prestatge:

D’un vermell intens,dolça i carnosa, la maduixa  és l’embaixadora de la comarca. Actualment, es cultiven amb força 4 varietats de maduixa a la zona: la Pájaro (probablement la més coneguda), l’Albion, la Gaviota i la Monterrey.

A les biblioteques trobaràs:

Data de creació 22-06-2021 Última actualització 22-06-2021