El préstec digital eBiblioCAT es dispara durant el confinament

El nombre de préstecs virtuals a les biblioteques públiques de Catalunya s’ha incrementat d’un 336% durant el confinament. Són dades de l’estudi “Els efectes de la Covid-19 en els serveis virtuals de les biblioteques de Catalunya”, que estan elaborant conjuntament la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya. La qualitat i la varietat del fons disponible a l’eBiblioCAT –amb més de 15.000 títols-  són, segons els usuaris del servei, els principals motius d’aquest augment. Aquesta biblioteca digital, accessible a tota la ciutadania mitjançant el carnet de biblioteca pública, permet també l’accés a música en format streaming i accés a obres de consulta de referència com l’Enciclopèdia Britànica o MiEnciclo.

Segons aquest estudi, el nombre d’usuaris del servei eBiblioCAT s’ha triplicat durant el confinament fins a les 52.756 persones que l’utilitzen. L’element més ben valorat pels usuaris és la comoditat d’accés al servei, que està disponible en qualsevol moment i a qualsevol hora.

“L’augment d’usuaris posa en valor l’esforç que han fet les biblioteques des de l’esclat de la pandèmia per garantir l’accés universal a la cultura, en el format que sigui i des d’on sigui”, ha assegurat el diputat de Cultura de la Diputació de Barcelona, Joan Carles Garcia Cañizares.

També s’ha pogut comprovar, analitzant els registres dels serveis bibliotecaris, que els usuaris que ja eren actius en el préstec abans del confinament s’han duplicat i fins i tot han superat el nombre de préstecs totals (presencials i digitals) durant el període de pre-confinament.

Finalment, l’estudi sobre “Els efectes de la Covid-19 en els serveis virtuals de les biblioteques de Catalunya” apunta que en una hipotètica situació de post-covid només un 7% dels usuaris deixaria d’anar a la biblioteca, sobretot per por al contagi. De la seva banda, un 83% dels usuaris del servei d’eBiblio l’utilitzaria igual o més que abans del confinament, refermant que l’escenari més immediat apunta a una convivència dels serveis de préstec digital i presencial.

L’estudi, que està previst que s’acabi a la tardor, es complementa amb una enquesta a 10.000 persones elaborada durant el mes de juny. Els usuaris enquestats han valorat amb un 8,1 sobre 10 el servei de préstec digital eBiblio.

Accés universal en temps de pandèmia

Des del tancament de les biblioteques públiques el passat 13 de març a causa de la pandèmia, els objectius prioritaris de la Diputació de Barcelona i del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya han estat garantir l’accés de tota la població als continguts culturals i, també, donar resposta a l’augment de la demanda de serveis virtuals de tota la població, tinguessin o no el carnet de la biblioteca.

És en aquest sentit que les biblioteques públiques de Catalunya han fet un doble esforç en aquests temps de pandèmia, posant a disposició de la població més de 15.000 títols entre llibres, pel·lícules, revistes i diaris a través del servei de préstec digital eBiblioCAT

“eBiblioCAT és bon exemple de l’aliança institucional que ha permès donar un resposta ràpida a la crisi generada per la Covid-19. Totes les institucions tenim per davant un repte, que continuarem impulsant sense descans: el de treballar conjuntament per fer arribar cultura a tots els ciutadans i ciutadanes del país, en qualsevol suport i a qualsevol indret”, ha assegurat la directora general de Creació, Acció Cultural i Biblioteques de la Generalitat, Àngels Ponsa.

eBiblioCAT és un servei del Sistema de Lectura Pública de Catalunya que des del 2015 fa possible el préstec de continguts digitals a tots els usuaris amb carnet de les biblioteques públiques catalanes. Es pot accedir a aquests continguts a través de diferents dispositius: ordinadors, lectors de llibres electrònics, tauletes o telèfons intel·ligents, etc.

Les col·leccions incloses a eBiblioCAT són subscrites majoritàriament pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya en col·laboració amb la Diputació de Barcelona. Aquest projecte forma part del projecte eBiblio que promouen el Ministeri de Cultura i Esports i les Comunitats Autònomes de l’Estat espanyol. Per accedir-hi cal anar a l’enllaç http://ebiblio.cat o bé descarregar l’aplicació eBiblio, disponible per iOS i Android.

L’avaluació s’ha realitzat amb dades corresponents als registres d’usos de préstec dels Serveis de Biblioteques de la Diputació de Barcelona i del Servei de Biblioteques del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

La Xarxa de Biblioteques Municipals (XBM) de la Diputació de Barcelona està formada per 227 biblioteques i deu bibliobusos que donen servei al 98% de la població del territori, amb un fons de més de 10 milions de documents, garantint l'equilibri territorial en l'accés al servei de lectura pública. La XBM té més de 2,7 milions d’usuaris amb carnet.

30/07/2020