Entorn saludable

La terra, com l'aigua o l'aire són recursos essencials per a la vida, també per a la dels humans. Una cosa tant humil com la pols de la terra, ens recorden els autors de la pel·lícula Dirt!, està plena de matèria orgànica indispensable pels cicles vitals de tot el planeta. Però hi ha qui pensa que aquests recursos són de la seva propietat i que en poden disposar a conveniència, creant greus impactes ambientals d'un sistema productiu i de consum insostenible (Víctimes o botxins ecològics?). D'altra banda, existeixen països empobrits amb l'espoli persistent dels seus recursos naturals. Països pels quals el futur encara està profundament arrelat al passat i on la gent viu amb els peus ben plantats a la terra, com els pobles andins retratats al documental Mana Kanchu.

Què pots fer? Visionar els audiovisuals. Aprofundir sobre els continguts al Saber més i a les guies de lectura. Implementar a l'aula les propostes didàctiques.

Torna al prestatge  ►

EINES MULTIMÈDIA

Dirt! The Movie

Sinopsi:

Trailer de 2:07 minuts. Aquest documental ens explica la reveladora historia de la nostra íntima relació amb la brutícia, entesa com la rica matèria orgànica viva que s'amaga a la terra que trepitgem i que ens proporciona tot allò què necessitem per a viure, des d'aliments a refugi, combustible o medicines. Durant milions d'anys vam entendre els estrets lligams que ens unien, per això cuidàvem de la terra que ens cuidava però, amb el temps, hem perdut aquesta connexió. Seguim depenen de la terra però n'abusem i l'ignorem, transformant la brutícia natural en una cosa bruta i la superfície de la terra en un paisatge infernal i perillós per a qualsevol forma de vida. Per sort, el canvi de mil·lenni sembla haver despertat una nova consciència ambiental i a tot arreu s'estan posant en marxa iniciatives i projectes per a recuperar aquesta beneïda brutícia universal de la qual tots formem part.

Autoria: dirigit i produït per Bill Benenson i Gene Rosow, està inspirat en l'aclamat llibre The Ecstatic Skin of the Earth, Dirt! (1996)

Interferències: víctimes o botxins ecològics?

Sinopsi:

Escena de 3:42 minuts. Perquè nosaltres o els nostres fills i no els responsables del canvi climàtic hem d'estar preguntant-nos quan els ocells o les papallones desapareixeran del tot del nostre paisatge? Perquè hem de viure amb por a contraure un càncer de pell si prenem el sol o fins hi tot a respirar un aire enverinat de substàncies tòxiques? Les grans multinacionals han convertit el món sencer en una fàbrica global pensada per a obtenir el màxim benefici amb la mínima inversió a costa d'embrutir l'aigua, la terra i l'aire de tothom sense ni despentinar-se. Això és el que plantegen els membres d'una jove companyia de teatre durant l'assaig d'una de les escenes de la seva propera obra sobre les veritats i les mentides de l'actual crisis global.

Autoria: primera pel·lícula espanyola de ficció sota llicència Creative Commons Dirigida per Pablo A. Zareceansky realitzada el 2011 per l'Observatori del Deute en la Globalització i la Fundació Quepo.

Mana Kanchu: per què uns tant i altres tant poc?

Sinopsi:

Trailer del documental, 1:30 minuts. Mana Kanchu és una expressió que en llengua Quetxua (la família de llengües andines més estesa a Bolívia, Perú i Equador) significa l'absència d'alguna cosa (Ez dago en Euskera). Aquesta expressió dóna veu a una realitat de sol, aigua i vent, amb poca llum i esperança que es recull en aquest vídeo per a conscienciar-nos del ritme frenètic del nostre consum energètic. Un sol ciutadà europeu consumeix en un dia tres vegades més energia que tres ciutadans de Bolívia, Perú i Equador junts. Si seguim així no hi ha temps, no hi ha voluntat, no hi ha futur, ho hi ha consciència, no hi ha somnis, no hi ha justícia, no hi ha... Però si reservem la nostra energia pel canvi, no hi haurà oblit, no hi haurà indiferència, no hi haurà barreres, no hi haurà excessos, no hi haurà desigualtats, no hi haurà Mana Kanchu.

Autoria: dissenyat pel grup de voluntaris de la ONG Ingenieria sin Fronteras (ISF) i la productora independent Navarra Cine.

A les biblioteques trobaràs informació sobre:

Més informació:

Torna al prestatge  ►