Espais naturals

L'Abans i l'ara de les dones rurals

Masoveria. Foto cedida per la família Gispets

Per entendre el perquè de la necessitat de l’apoderament de la dona rural, no ens hem d’oblidar de com vivia abans i que els canvis no són tan ràpids com hom podria pensar.

És per aquesta raó que des de la biblioteca Joan Oliva volem fer memòria i volem donar veu a dues germanes, l’Assumpció i la Montse, que fa quaranta-cinc anys, quan eren nenes i adolescents, van viure tot el que suposava ser filles i netes de masovers. La casa era a la comarca del Berguedà.

La mare, casada amb el fill del masover, es feia càrrec de tota la família: avis, fills i d’altres familiars; de les feines de la casa i dels animals petits: conills, gallines i cabres. No tenia gens d’independència econòmica.

El pare, portava la gestió econòmica i qui tenia els diners en efectiu, era el responsable dels animals més grans: les vaques, els porcs i de cultivar la terra: hort, cereals, etc.

Segons ens expliquen no tenien temps per a res, la vida a pagès era molt dura!

Et deixem amb unes imatges del Lluçanes, lloc on viuen i des d’on ens parlen una mica de la seva experiència:

Ha passat el temps, però mai no s’han desentès del món que va envoltar la seva infantesa i primera joventut i saben molt bé el que passa al món rural:

• Si ets un productor petit no pots viure de la terra i dels animals. Les granges petites han hagut de plegar, ja que per ser productor per exemple de vedells, n’has de tenir 200 com a mínim i si tens poques vaques ja no et passen a recollir la llet.
  • Els ingressos que es tenen són molt minsos, ja que l’intermediari paga molt poc per la matèria primera, però ell la ven pel triple i quan arriba al mercat, el preu no té res a veure amb el preu d’origen.
  • A l’hora de facturar, el pagès/ramader compra el material amb un 21% d’IVA, però quan ho declara només s’aplica entre un 4%-7%. Si es demana una revisió de l’IVA, passa un inspector a veure que tot estigui en regla. Quan ja és obvi que tot està en regla!
  • Les masoveries han desaparegut i ara la majoria s’han adaptat al turisme rural.
  • Ha aparegut el terme CERCLE TANCAT, com és el cas de grangers que tenen el seu propi escorxador i la seva pròpia botiga, com ara El soler de N’Hug.

Actualment les dones s’han organitzat i han fundat l’Associació de dones del món rural, la qual vol fer visible el paper femení en l’organització rural.

A continuació teniu uns vídeos on les dones us expliquen el perquè de tot plegat!

TEXT: Biblioteca Joan Oliva i Milà de Vilanova i la Geltrú.
FOTOGRAFIA cedida per la família Gispets. Masoveria on vivien l'Assumpció i la Montse (entre finals dels anys 50 principis dels 60), actualment és una casa de turisme rural.

Més cerques al catàleg Aladí:

Selecció de webs:

També et pot interessar: