Presentacio Josep Marmi Plana
Activitats

Amb l’autor Josep Marmi Plana. Organitza: Omnium Berguedà.
Estem immersos en una crisi biològica global comparable a les grans extincions massives que han succeït en el passat, al llarg de la història del nostre planeta. Quan parlem de la pèrdua de biodiversitat, sovint ens venen al cap la destrucció de les selves de l'Amazònia, de l'Àfrica Central o del sud-est asiàtic, el deteriorament dels grans esculls de corall tropicals, la situació crítica en la que es troben molts dels grans mamífers africans o el decaïment d'illes paradisíaques arrel de la forta pressió antròpica que pateixen. Tanmateix, molta gent desconeix com aquesta crisi biològica global repercuteix en els poc més de 32.000 quilòmetres quadrats que ocupa el nostre petit territori, Catalunya.
Al llarg de les pàgines d'aquest llibre descobriràs que Catalunya compta amb una notable diversitat d'ecosistemes pel fet de trobar-se en una localització privilegiada dins de la Península Ibèrica i en el sud d'Europa. Aquests ecosistemes i les espècies que els habiten es reparteixen en una varietat d'ambients per sota de les aigües de la Mediterrània i per sobre de les terres emergides, des de la mateixa línia de la costa fins als cims més alts i escarpats dels Pirineus.
Les comunitats submarines i les que formen part dels nostres aiguamolls, rius, llacs, prats, matollars, camps de conreu, boscos i, fins i tot, de les nostres ciutats són fruit d'una intensa història que es remunta almenys quatre milions d'anys enrere. El paisatge natural que avui en dia podem contemplar és el resultat d'aquesta dilatada història en la qual han participat canvis climàtics dràstics, migracions de fauna i de flora i la implacable acció transformadora de la nostra espècie. Malgrat tot, hem heretat una riquesa natural de gran valor que ara més que mai està severament amenaçada pels efectes directes o indirectes de les activitats humanes: la destrucció dels hàbitats, la contaminació, el canvi climàtic, la introducció d'espècies exòtiques i la sobreexplotació.
Quines conseqüències poden tenir aquestes amenaces per a la nostra biodiversitat regional si es perllonguen en el temps? Com afectaran al manteniment dels nostres ecosistemes i als serveis que ens aporten en forma de qualitat del sòl, de l'aigua o de l'aire que respirem? Com això pot afectar a la nostra salut? Què s'està fent i què podem fer per revertir aquesta dinàmica decadent?
Com arribar
Plaça Europa, 1
08600 Berga
Tel: 938 221 308b.berga.rvc@diba.cat






