Sant Martí, barri a barri 2018

Sant Martí de Provençals fou un municipi independent fins a l’any 1897, quan, juntament amb Gràcia, les Corts, Sant Gervasi de Cassoles i Sant Andreu de Palomar, va ser incorporat a la gran Barcelona. Les biblioteques del Districte de Sant Martí et conviden a fer una sèrie d’activitats per a descobrir l’apassionant història d’aquest racó de Barcelona. Si ets veí de Sant Martí, de ben segur que trobaràs nous indrets desconeguts i coneixeràs petites històries i anècdotes que potser no sabies. Si no ets veí de Sant Martí, et convidem als nostres barris perquè gaudeixis de les històries viscudes per la nostra gent i d’unes referències literàries que t’ajudaran a entendre millor aquesta zona de Barcelona.

Places limitades. Cal inscripció prèvia a qualsevol de les biblioteques del districte de Sant Martí.

Programació 2018*

Dissabe 26 de maig, 11 h

Les cooperatives obreres al barri del Clot

Visita els espais relacionats amb el moviment cooperatiu al barri des de la fundació de l'Antiga del Camp de l'Arpa, l'any 1866, fins a l'any 1939.

Durada aproximada: 2 hores

Inici: Biblioteca El Clot- Josep Benet (pl. de les Glòries Catalanes, 37-39)

Dissabte 9 de juny, 11 h

La Setmana Tràgica al barri del Camp de l'Arpa

Visita els espais del Camp de l'Arpa relacionats amb l'esclat revolucionari del mes de juliol de 1909.

Durada aproximada: 2 hores

Inici: Biblioteca Camp de l'Arpa-Caterina Albert (Indústria, 295)

Dissabte 16 de juny, 10 h

El Besòs i el Maresme: de la lluita veïnal a l'última transformació del litoral

Repàs dels moments i els llocs històrics més significatius d'aquest barri i del seu vessant d'espai tradicional d'acollida de nouvinguts.

Durada aproximada: 3 hores

Inici: Biblioteca Ramon d'Alòs-Moner (Prim, 87-89, Centre Cívic)

Dissabte 6 d'octubre, 10 h

Pere IV: el carrer gran de Sant Martí

Recorregut per les fàbriques, les cooperatives i els edificis més emblemàtics d'aquest eix vertebral viu i en transformació constant.

Durada aproximada: 3 hores

Inici: parada de metro de Bogatell (sortida Pere IV)

Dissabte 20 d'octubre, 10 h

La Verneda. Sant Martí de Provençals: l'horta de la ciutat

Itinerari per la història d'aquest barri, que va passar de ser un terreny agrícola entre la via del tren i la incipient Gran Via a convertir-se, a finals dels anys seixanta del segle XX, en un barri sembrat de milers d'habitatges per donar-hi cabuda als nouvinguts d'areu de l'Estat.

Durada aproximada: 3 hores

Inici: Biblioteca Sant Martí de Provençals (Selva de Mar, 215, Centre Cívic)

Dissabte 27 d'octubre, 10 h

El cementiri del Poblenou: visita al "Liceu de la mort"

Visita a aquest recinte funerari de Barcelona que alberga importants tombes de les famílies més rellevants de la burgesia barcelonina del segle XIX.

Durada aproximada: 3 hores

Inici: Biblioteca Xavier Bengueral (Av. Bogatell, 17)

*Les activitats dels dies 26 de maig i 9 de juny seran conduïdes per Jordi Morell, del Taller d'història del Clot-Camp de l'Arpa. La resta d'activitats seran conduïdes per Joan Carles Luque, de l'Arxiu històric del Poblenou.

Hi col·laboren: Arxiu Històric del Poblenou, Taller d'història del Clot-Camp de l'Arpa i Cementiris de Barcelona.

26/04/2018 15:17h