La nit de les tríbades de Per Olov Enquist

Per Olov Enquist (1934 - 2020) és una figura cabdal de la literatura nòrdica i probablement és el dramaturg suec del segle XX més representat en els escenaris de tot el món. És autor d'una vintena de novel·les i assajos, nou obres de teatre i cinc guions de cinema.

"La nit de les tríbades" és una de les seves obres de teatre més conegudes arreu del món. A Catalunya s’estrenava per primera vegada l'any 1978. Ja la pròpia traducció del text en que es basa l’obra, estrenada primer a Girona i més tard al Teatre Lliure de Barcelona, és força curiosa. Tot i que l’original ("Tribadernas Natt", 1975) estava escrit en suec, la traducció al català (de Guillem-Jordi Graells) es va fer a partir de la traducció feta en polonès (idioma que dominava Fabià Puigserver, director de la peça teatral i que es trobava a Polònia en aquells moments).

L’obra ens situa a l'any 1889 i gira al voltant de la figura d'August Strindberg (potser l’autor i dramaturg suec més important) i la seva relació amb la Siri von Essen, exdona d’Strindberg. Assetjat pels deutes i la misèria, Strindberg obre un teatre Dagmar a Copenhaguen per portar a escena les seves obres i seguir experimentant al voltant de teatre. Nomena directora d'aquest Teatre Experimental a la seva dona, Siri, mare dels seus tres fills. En el transcurs de l'assaig de l'obra 'La més forta', es viuen moltes tensions sobretot per la presència de Maria (amant de la Siri) que porten els personatges a viure situacions límits.

Però Puigserver no es va interessar tant en la figura d’Strindberg en sí, ni en la seva biografia, com sí ho va fer en les tivants relacions entre els personatges.

imatges de l'obra La nit de les tríbades estrenada al Teatre Lliure l'any 1978El repartiment de la producció del Teatre Lliure de l'any 1978 va estar format per Anna Lizaran (Premi Margarida Xirgu per aquesta obra), Muntsa Alcañiz, Quim Lecina i Domènec Reixach. Tots ells, excepte Domènec Reixach, van tornar a posar-se a la pell dels mateixos personatges en l’adaptació que va fer Lluís Pasqual l’any 1999, també al Teatre Lliure.

Posteriorment s’ha representat més vegades. L’any 2010 la Nau Ivanow va estrenar l’obra dirigida per Ferran Utzet i amb dramatúrgia de Joan Yago. Els intèrprets van ser Jonatan del Vas, Fiona Rycroft, Eva Parets i Melcior Casals. L'any 2015, Francesc Amaro va dirigir la Companyia Kadiram Teatre que va representar-la a la Sala Porta 4. Els intèrprets en aquella ocasió van ser Santi Margarit, Maria Rivera, Sònia Planas i Àlex Mena.

Vés al prestatge:

Data de creació 04-06-2020 Última actualització 16-12-2020