Esports salut qualitat vida


Fem esport! Segur que ja coneixes la relació entre la pràctica de l'esport i una bona salut, el que implica una millor qualitat de vida. Però encara que la major part són beneficis, també hi ha alguns riscos. També t'acostem alguns recursos sobre el dòping i les seves conseqüències.

L'activitat física i l'esport són molt importants per la salut i la qualitat de vida de les persones. A més, en molts casos la pràctica de l'esport és un mitjà excel·lent per prevenir i tractar malalties, és una via per ampliar les relacions socials i una alternativa als estils de vida que són perjudicials per a la salut.

En definitiva posem al teu abast recursos web que tracten la relació entre la salut i l'esport en general i alguns adreçats especialment als joves.  També pots consultar un apartat amb recursos que tracten el tema del dopatge, parlarem dels beneficis i els riscos de dues activitats de gran actualitat com són el zumba i el "running" (allò que no fa tant de temps era sortir a córrer) i una petita pinzellada sobre la relació entre els esports i l'alimentació.

Vés al prestatge  ►

Trobaràs un recull de recursos que expliquen els nombrosos beneficis que pot aportar  la praxi de l'esport. 

RECURSOS WEB

Salud y Deporte

Programes i exercicis, edat i esport, beneficis, malalties, obesitat. Guia pràctica de la Fundació Eroski amb consells i informació sobre la relació entre l'esport i diverses malalties.
 


Fundación española del corazón

Exercicis, esports, sexe i cor, consells, rutes cardiovasculars. Secció dedicada a l'esport de la Fundació Espanyola del Cor.
 


Pla d'Activitat Física Salut i Esport. (PAFES)

Beneficis de l'activitat física, caminar, professionals. Pla de la Generalitat de Catalunya per promoure la salut des de l'atenció primària mitjançant el consell i la prescripció d'activitat física.
 


Federación Española de Medicina del Deporte

Esport i salut, articles, activitats i agenda. La Federació Espanyola de Medicina de l'Esport (FEMEDE) és una societat científic-professional amb l'interès comú de la Medicina de l'Esport i els seus Ciències afins.
 


Exercicis saludables. Junta de Andalucia

Exercicis saludables, esport i salut, recursos multimèdia. Recull de vídeos amb consells i idees per tindre una vida més saludable a través de l'exercici físic. Elaborat per l'àrea de salut de la Junta de Andalusia.
 


El Blog de la UFEC

Notícies d'actualitat i entre d'ells consells útils sobre salut i esport. Blog d'actualitat de la Unió de Federacions Esportives Catalanes (UFEC).
 


Sessions en línia. Societat Catalana de Medicina de l'Esport

Text complet d'estudis sobre esport i salut, alguns de caràcter més divulgatiu i altres més científics, de la Societat Catalana de Medicina de l'Esport.
 


Programes d'exercicis

Programes d'exercicis elaborats per la Societat Espanyola de Rehabilitació i Medicina Física. Exercicis per a la columna, genoll, espatlla, canell.
 


Activitat física i salut

Recull d'articles sobre l'activitat física i la seva relació amb la salut. Secció del portal Fisaude.com (portal de fisioteràpia).



A LES BIBLIOTEQUES TROBARÀS

 

SALUT I ESPORTS EN NENS I JOVES

 

Per créixer amb bona salut és necessari fer exercici físic de forma habitual. La majoria d'infants i joves ja fan exercici gairebé sense adonar-se'n mitjançant el joc i les activitats quotidianes. L'activitat física contribueix a millorar la salut actual i la futura i, al mateix temps, els ajuda a adoptar bon hàbits des de ben petits. La pràctica de l'esport entre els joves, tan si es fa a nivell competitiu com si es fa de forma més lúdica, té potencialment nombrosos beneficis: físics (prevenció de malalties, composició corporal, etc.), psicològics (millora de l'autoestima, sensació de benestar, etc.) i socials (integració, relacions socials, etc.). En aquest apartat trobaràs alguns recursos  interessants sobre aquesta temàtica.

RECURSOS WEB

Salut i esport

Capítols en línia de la sèrie que es va fer per difondre els avantatges de l'alimentació saludable i de la pràctica de l'activitat física entre el públic juvenil. Amb el suport de la Generalitat de Catalunya, es va emetre per 8tv (2008).
 


Salut infantil i esport

Recopilació de preguntes i respostes sobre la relació de l'esport amb la salut d'infants i joves. Portal de l'Associació Espanyola de Pediatria d'Atenció Primària A cura de la infància i l'adolescència. Recopilació de preguntes i respostes sobre la relació de l'esport amb la salut d'infants i joves. Portal de l'Associació Espanyola de Pediatria d'Atenció Primària a cura de la infància i l'adolescència.
 


Activitat Física. Guia per a mares i pares

Beneficis, salut, activitat física, recomanacions. Guia elaborada pel Ministeri de Sanitat, Serveis Culturals i igualtat sobre l'activitat física i els adolescents.
 


EduSport

Espai dedicat a l'educació física del Ministeri d'educació. Trobem una secció orientada al públic en general amb consells i articles sobre qualitat de vida, salut i esport.
 


Segons el Comitè Olímpic Internacional el dopatge és "l'administració o ús de substàncies estranyes al cos o substàncies fisiològiques preses o administrades en quantitats i vies d'entrada al cos anormals, amb l'única intenció d'augmentar artificialment el rendiment en competició".

Si analitzem quines poden ser les causes principals que poden dur un esportista a dopar-se segurament no hi trobarem res més que els diners. Els diners que generaran els seus èxits esportius i que sens dubte els suposen grans dosis de pressió.

Els diners... que res tenen a veure amb els valors que des d'aquest prestatge, i des de tots els prestatges del món, intentem transmetre enaltint totes les pràctiques esportives: l'esforç, la voluntat i la generositat. Això pot dur un esportista a conquerir l'èxit, a gestes èpiques! Però quan hi barregem substàncies químiques tot això desapareix.

De substàncies utilitzades pels esportistes per millorar artificialment la seva resistència sempre n'hi ha hagut, però va ser al s.XIX quan va començar a despuntar el concepte de dopatge tal i com l'entenem ara. Les primeres drogues que es van utilitzar van ser l'heroïna i la morfina, utilitzades principalment en les curses de cavalls i en la boxa. Però al començament dels s.XX la cosa es va començar a descontrolar, amb l'aparició de substàncies com l'estricnina, l'edefrina i els esteroides. Mira la notícia sencera.

L'antidòping és allò que s'oposa a la pràctica del dopatge en els esports. Si vols conèixer amb més profunditat aquest concepte on s'han vist involucrats diversos esportistes d'elit, et facilitem aquests recursos:

RECURSOS WEB

Agència Estatal Antidòping

Legislació, actualitat, publicacions. Portal de l'Agència Estat Antidòping.
 


Esport i Salut. Consejo Superior de Deportes

Medicina esportiva, dòping, cardiprotecció. Web del Consell Superior d'Esports amb diversos recursos d'informació sobre l'esport i la salut.
 


Agència Mundial Antidòping

Codi, legislació, documentació, actualitat. Portal de l'Agència Mundial Antidòping amb completa informació i actualitat sobre el dòping. Dóna l'opció de traduir els continguts al castellà.
 


Lucha antidopaje

Convenció internacional, actualitat, recursos educatius. Espai de la UNESCO sobre la lluita anti dòping. Inclou la base de dades ADDbase, cerca mundial de projectes, experts i institucions contra el dòping.
 


Deporte Limpio

Guies informatives, actualitat, educació, recursos multimèdia. Recurs de la Fundació Miguel Indurain amb l'objectiu d'educar a la societat sobre els efectes beneficiosos de l'esport i sobre els perills del dopatge.
 


A LES BIBLIOTEQUES TROBARÀS

 

iStock © OSTILL

El Zumba és una disciplina de ball molt divertida, que poden practicar tant homes com dones. Incrementa la teva energia, millora la coordinació i la condició física, dóna benestar al cos, redueix el greix de més, l'estrès i augmenta l'autoestima.

Ballar té un efecte positiu sobre els sistemes nerviós i cardiovascular; també, actua com un poderós antidepressiu. Et diem 10 beneficis d'aquesta increïble rutina.

ADVERTISEMENT
 
  1. Es perden calories. Pots eliminar fins a 800 calories per cada sessió.
     
  2. El ritme de la música i els exercicis aeròbics ajudaran a enfortir els teus braços, cames, glutis i abdominals. És un tonificant corporal.
     
  3. És divertit, a aquesta disciplina es vol evitar l'avorriment. Es canvia per complet la idea de l'esport, gràcies a la música que s'utilitza; barreja de sons llatins i actuals com reggaeton, salsa, cúmbia, flamenc, merengue, calypso, rumba i samba, entre d'altres.  
     
  4. Els exercicis estimulen el bon humor al combinar ritmes divertits amb moviments fàcils, que exigeixen la coordinació de braços i peus.
     
  5. Allibera tensions: En realitzar els diferents passos de ball, augmenten els nivells de diverses hormones i substàncies com les endorfines, que estimulen també la relaxació.
     
  6. Les persones de qualsevol edat són benvingudes; existeixen programes per a tothom, que inclouen un entrenament eficaç i estimulant, independentment de la condició física de cadascú.
     
  7. Aconsegueixes resultats sorprenents en poc temps: si ets constant en utilitzar aquesta tècnica, aconseguiràs evitar el sobrepés i la obesitat; a més tindràs un cos ben modelat i saludable.
     
  8. Practicar aquesta disciplina t'ajuda a conèixer gent o potser ja la practicas acompanyada dels teus amics.
     
  9. Augmenta la tolerància a l'acumulació d'àcid làctic: Alguna vegada, en fer exercici, has tingut la sensació de cremor quan els músculs es cansen? Amb aquesta tècnica t'oblidaràs d'ella, a causa que aquesta disminueix la producció d'àcid làctic.
     
  10. Aquesta disciplina la pots trobar a moltes ciutats, pel que si et vas de vacances i trobes a faltar fer exercici, et garantim que podràs trobar una classe sense problemes.
     

Els passos de zumba són molt senzills, de manera que pots realitzar-los en un gimnàs o a través de vídeos.  A més, no és una disciplina extremadament estricta pel que fa a passos, el que compta és passar una bona estona, alliberar tensions, estrès i cremar calories. 

font: www.salud180.com

  Cerca per PARAULA CLAU al Catàleg Aladí:

Vés al prestatge de Salut ►

 

Si a la pràctica habitual de l'esport li sumem una alimentació sana i equilibrada els resultats són beneficiosos en molts aspectes: en el pes, en la tensió arterial i la circulació, en el colesterol, els greixos i els nivells de sucre a la sang, en la prevenció de malalties (obesitat, diabetis, malalties cardiovascular), etc.

Et recomanem aquests recursos:

RECURSOS WEB

Nutrició esportiva

Recomanacions i consells per cuidar l'alimentació dels esportistes. Informació de la revista digital sobre salut i nutrició etselquemenges.cat
 



A LES BIBLIOTEQUES TROBARÀS

 

iStock © Martinan

Els corredors han d'adoptar una sèrie de mesures abans de practicar aquest esport, com estirar per evitar lesions 

Els metges i entrenadors físics recomanen realitzar exercici físic moderat, tot amb l'objectiu de mantenir-nos en forma. La vida sedentària és un risc per a la nostra salut, i per deixar-la de costat ... què millor manera que posar-te les sabatilles i sortir a córrer?

Els beneficis del running són múltiples i coneguts; a més de ser un esport fàcil de realitzar i a l'abast de qualsevol, millora l'estat d'ànim, controla el nostre pes, ens manté en forma...

No obstant això, els corredors han d'adoptar una sèrie de precaucions per evitar lesionar-se durant la pràctica del seu esport favorit. Hi ha dues grans causes en les malalties típiques d'un corredor: les associades a una tècnica inadequada i les associades a l'acumulació d'esforços (provoca petits micro-trencaments i inflamacions que poden acabar provocant una lesió; si aquesta no es tracta bé pot convertir-se en crònica). Les lesions es disparen a partir dels 35 anys si no es realitzen estiraments i descansos estipulats.

El nostre cos, la nostra alarma

El nostre organisme sol advertir-nos que hi ha alguna cosa que no funciona correctament a través de senyals com rampes, contractures, distensions... Cal escoltar el nostre cos i deixar-li temps per recuperar-se (els joves necessiten temps de recuperació menors).

Lesions del running

Les lesions típiques del corredor estan directament relacionades amb les articulacions com peus, genolls, pelvis, cames...

Lesions comuns als peus: fascitis (inflamació de la fàscia, el teixit fibrós que recobreix els músculs i ossos) i tendinitis d'Aquil·les (inflamació del tendó d'Aquil·les, típicament transitòria).

Lesions comuns a les cames: periostitis (inflamació del periostil, el nexe d'unió entre la tíbia i els bessons, tibials i peroneals) i inflamació del tendó rotulià.

Lesions comuns a la pelvis: inflamació dels músculs isquiotibials, psoes (múscul profund del maluc) o del múscul piramidal (es troba a la part antero-inferior de l'abdomen).

Altres lesions comuns del runner: bursitis (és la inflamació i irritació d'una bursa, un sac ple de líquid que actua com a amortidor entre els músculs, els tendons i els ossos).

font: Diari de Girona

Cerca per TEMA al Catàleg Aladí:

A les biblioteques trobaràs: 

 

"Running: guía de entrenamiento"

"Yoga para corredores

"La Carrera a pie: preparación técnica, valoración de la forma física..."

 Selecció de webs:

App recomanades
 

Endomondo 

És una de les aplicacions més populars entre runners i ciclistes, capaç de mesurar durant l'exercici físic nombroses dades: temps, distància recorreguda, calories cremades, ritme i altimetria, entre moltes altres. També pots configurar objectius i fins i tot rebre instruccions del teu entrenador d'àudio. A més, un valor afegit d'ella és que detecta si t'atures duant la carrera i et notifica si necessites hidratar-te. 

► iOS
► Android
 


Nike+ running

Tant si ets un runner principiant com veterà, amb aquesta aplicació monitoritzaràs l'activitat física i obtindràs la motivació necessària per córrer. Gràcies a l'acceleròmetre i el GPS del teu smartphone, podràs mesurar el temps, la distància i el ritme i obtenir indicacions, per veu, a cada quilòmetre. Compta amb programes d'entrenament, consells d'entrenadors, exercicis específics per a entrenament i carrera. Si necessites motivació extra, només cal pressionar un botó i seleccionar l'opció PowerSong. El diseny de l'aplicació està molt cuidat. 


► iOS
► Android


Runkeeper

Amb aquesta aplicació podràs mesurar múltiples dades mentres corres o camines. Compte amb un assistent virtual que et facilita instruccions d'entrenament mentres t'exercites i avisos d'àudio del teu progrés.

Permet seguir plans d'entrenament específics que t'ajudaran a aconseguir objectius concrets com córrer 10 quilòmetres o perdre pes. Ofereix informació meteorològica i gràfiques del rendiment.

► iOS
► Android

 


Runtastic

A més de monitoritzar els paràmetres més habituals a l'hora de córrer, aquesta aplicació t'ofereix la possibilitat d'entrenar per zones etapa de freqüència cardíaca, la qual cosa contribuirà a complir més fàcilment amb els objectius marcats. Disposa de l'opció d'entrenament per intervals, podent programar un ritme o velocitat específic. Compta amb funció Autopause, perquè no t'hagis de preocupar cada vegada que facis un recés. 

► iOS
► Android
 


Sports Tracker

Aquesta aplicació et permetrà fer una bona mesura i anàlisi dels teus entrenaments per tal que puguis avaluar el teu progrés i rendiment. Ofereix informació detallada i precisa que van des de les calories consumides fins a la velocitat mitjana de carrera. Disposa d'una opció per guardar els registres obtinguts en un diari personal i compta amb instruccions d'entrenament dictades per veu. 

iOS
► Android

 


Strava Run

Strava Run t'acompanyarà en els teus entrenaments i sortides, conservant els recorreguts i les estadístiques de cada ruta. El seu funcionament es molt senzill i es basa en l'utilització del GPS per confeccionar el teu itinerari i mostrar-te quants quilòmetres has fet, l'elevació total sobre el nivell del mar, la velocitat mitja a la que has anat, etc. 

iOS
Android
 



Vés al prestatge de Salut ►

 

Millora la teva tècnica de natació, si no vols lesionar-te

iStock © Wavebreakmedia

Som molts els que pensem en la natació per millorar els nostres problemes d'esquena. Els metges ens animen a nedar per reforçar-la sense tenir moltes vegades en compte que es tracta d'un esport on la tècnica és fonamental: una mala praxi pot portar-nos a lesionar-nos encara més.

No es tracta de posar-nos el vestit de bany i llençar-nos a la piscina. Hem de saber què volem aconseguir i quins són els millors estils o exercicis. Nedar aporta beneficis, que van més enllà de l'entrenament físic, permetent-nos també relaxar-nos. És fonamental millorar la nostra tècnica per no lesionar-nos.

Pren classes

Es tracta d'un esport que podem practicar en solitari o bé triar classes en grup, on un monitor podrà orientar-nos per evitar lesions. Aquesta és sempre la millor opció: si no saps nedar bé has de prendre classes que t'ajudin a millorar la tècnica. A diferència d'altres esports, una mala pràctica ens impedirà avançar i les nostres braçades seran ineficaces, a més de poder-nos lesionar.

Quan comencem a aplicar la tècnica correctament són impressionants els progressos, amb cada braçada s'avança el doble del que ho fèiem abans i la fatiga no és tan gran. És la diferència entre nedar de qualsevol manera o saber com cal realitzar el desenvolupament de la braçada i la coordinació dels peus.


Diga'm què et passa i et diré quin és el teu estil

La natació és l'opció ideal per a aquells esportistes que s'hagin lesionat i vulguin seguir entrenant sense carregar les seves articulacions, etc. Es tracta d'un esport on es treballa el fons i si es desitja també la força, sense tenir l'impacte de l'asfalt o haver d'aixecar pesos.

Tot i tenir un nivell de natació acceptable, mai està de més agafar la taula o el pull-boy i recordar exercicis de tècnica perquè no apareguin vicis estranys que minven la qualitat del nostre nat. Una de las zones que més hem d'atendre en la pràctica de la natació són les espatlles.

L'equilibri i l'estabilitat a l'aigua són elements d'importància en tots els estils. Si som capaços de controlar la positura, tindrem major facilitat per impulsar-nos i xipollejar més eficientement, perdre l'equilibri ens provocarà perdre la tècnica.

L'estabilitat prové dels músculs abdominals i lumbars que envolten la massa central del cos, CORE. D'aquesta manera, el nedador que tingui bona musculatura central serà més eficient a l'aigua i tindrà menys risc de patir lesions.

La flexibilitat intervé en la capacitat de nedar eficientement. La manca d'ella en els músculs de les espatlles o en els pectorals dificulta la recuperació dels braços i produeix un estrès addicional a l'espatlla.

Les persones que pateixen habitualment de mal d'esquena o tenen problemes a la columna vertebral haurien d'evitar els estils de "braça" i "papallona", ja que suposen un sobreesforç per a la columna, provocant dolors especialment a la zona lumbar i cervical.

Els estils de natació més recomanats per a persones amb aquest dolor solen ser "crol" i "esquena". Aquests exercicis eviten forçar la columna i a més ajuden a mantenir la seva curvatura natural.

Vitonica

 

  Cerca per TEMA al Catàleg Aladí:


A les biblioteques trobaràs: 

"Natación para todos: una guía para nadar mejor de lo que nunca había imaginado

"Anatomía del nadador

"Natación para niños: juegos y actividades: más de 200 juegos individuales, por parejas y para grupos de niños de todas las edades

 Selecció de webs:

Els més prestats
De l'hort a la biblioteca
eBiblio. Préstec de llibres electrònics





 

Campanya tardor als bibliobusos
Entrevistes virtuals
Club del llibre
Xarxa de Biblioteques Municipals
   Facebook   Youtube  Twitter  Instagram  
Fes-te el carnet Tràmits en línia Catàleg Guia de bibliotequesPregunta a la bibliotecaSubscriu-te als butlletinsGènius