Vilanova i la Geltrú tornarà a ser la seu de la Convenció Catalana de Ciència-ficció i Fantasia

La quarta edició del certamen, que se celebrarà el 21 i 22 de maig, tindrà enguany com a convidats d'honor Salvador Macip i Lauren Beukes

El cap de setmana del 21 i 22 de maig Vilanova i la Geltrú tornarà a ser l'epicentre de la ciència-ficció i fantasia en llengua catalana. La CATCON torna, després de dos anys sense poder-ho fer a causa de la pandèmia, a l'Auditori Eduard Toldrà per dur a terme una convenció que manté l'objectiu inicial d'ajudar a la normalització de la ciència-ficció en llengua catalana i ser projecció dels autors i traductors tant nacionals com estrangers que publiquen aquest gènere literari.

Aquest matí, el president de la Societat Catalana de Ciència-Ficció i Fantasia (SCCFF), Eloi Puig, ha desvetllat els principals actes d'una programació que enguany ha canviat de dates i que aposta per recuperar la dinàmica aconseguida en les darreres edicions. Puig ha explicat que es tracta d'una programació que s'adapta a tota mena de públic: “La CATCON no és una convenció elitista, i per assistir-hi no cal saber res ni tenir coneixements en aquest gènere literari. Volem que vingui tothom, perquè es tracta d'un espai on tothom pot aprendre i sobretot divertir-se”. Puig ha reconegut que encara queda molt camí a fer en el camp de la ciència-ficció en català, però que en els últims temps han aparegut editorials petites que han apostat per aquest gènere, fet que els ha ajudat a acostar-se al gran públic.

Per la regidora de Cultura, Mercè Mateo, és de gran transcendència i importància per Vilanova i la Geltrú ser novament seu d'una iniciativa que fomenta la lectura literària de la ciència-ficció i fantasia. “La CATCON representa una gran aposta per la divulgació i el reconeixement dels autors que escriuen i tradueixen al català aquest gènere literari. Això va en la línia de l'objectiu d'afavorir i donar visibilitat als textos escrits en la nostra llengua arreu del territori”.

Enguany la CATCON, que comptarà amb autors de primer nivell, retrà un homenatge a l'editor, traductor i escriptor, especialitzat en el gènere de la ciència-ficció, Miquel Barceló, que va morir el novembre de l'any passat. Pel que fa als convidats d'honor, enguany es comptarà amb la presència del metge, investigador i escriptor català Salvador Macip. Distingit amb diversos reconeixements per les seves obres, va rebre el Premi Carlemany de Foment a la lectura pel seu llibre Hipnofòbia. L'altra convidada d'honor és l'escriptora i periodista sud-africana Lauren Beukes. Autora de còmics, guions i novel·les, com Les lluminoses o Zoo City, ha estat guardonada amb el prestigiós premi Arthur C. Clarke.

El programa d'activitats inclou, entre d'altres, un monogràfic de ciència-ficció catalana, xerrades sobre cançons fantàstiques, sobre les últimes tendències dins el gènere, sobre mitologia fantàstica catalana i sobre la relació entre la ciència-ficció i els jocs d'ordinador. A la pàgina web es pot consultar el programa íntegre dels dos dies.

També dins la convenció es farà el lliurament dels Premis Ictineu, els guardons literaris instaurats l'any 2009 que organitza la Societat Catalana de Ciència-Ficció i Fantasia, per premiar les obres inèdites publicades l'any anterior, ja es tracti d'originals en català o de traduccions al català. Les votacions estan obertes fins a final d'abril.

En paral·lel a aquesta programació, l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú ha organitzat un seguit d'activitats a través de la Xarxa de Biblioteques Municipals, que començaran a principis de setmana, i entre les quals hi ha la projecció i cinefòrum del film Little Joe, una trobada amb l'escriptor Salvador Macip, l'espectacle Màquines sexuals a càrrec de l'actiu Jordina Biosca, l'Hora del Conte Fiuuuuu! Contes de ciència espacial, a càrrec de l'actriu Anna Garcia Cuartero, o el Fòrum literari Jules Verne: més enllà dels tòpics. També durant la mateixa setmana s'editarà la guia de lectura amb les recomanacions literàries en aquest gènere, i es presentarà públicament el fons que l'escriptor i traductor Antoni Munné-Jordà ha donat a la ciutat, i que s'incorporarà al fons de la Biblioteca Armand Cardona Torrandell per ser consultable.

*Donació del fons particular d'Antoni Munné Jordà*

Antoni Munné-Jordà ha volgut agrair a l'Ajuntament que sigui dipositari d'un fons que el fa únic en el seu conjunt i que és fruit d'un treball realitzat al llarg de seixanta anys. “El fons conté al voltant de tres mil llibres, entre els quals hi ha primeres edicions i d'altres que per les seves característiques no es poden trobar enlloc més. També hi ha un gran volum de revistes, publicacions periòdiques, documents, fotografies i objectes, que ara estan sent inventariats i classificats. Es tracta de la col·lecció de llibres de ciència-ficció i fantasia en llengua catalana més completa que existeix. Una eina de treball, però també de diversió, a l'abast de tothom”.

Mercè Mateo ha volgut agrair a l'escriptor la donació d'un material únic fruit d'un treball de molts anys, que conté primeres edicions i volums de col·leccionista. Per la regidora de Cultura, “calia fer un acte de presentació d'aquest important fons per donar-lo a conèixer a tothom, i fer-ho en el marc de la CATCON era un doble reconeixement”.

També s'han sumat a la celebració de la CATCON la UPC de Vilanova i la Geltrú que, a partir del 16 de maig i fins al 3 de juny, acollirà una exposició sobre Còmic i Ciència-ficció  amb un fons cedit per la Biblioteca del Campus de la UPC de Terrassa.

02/05/2022