Vilanova i la Geltrú impulsa la beca d'estudis literaris Antoni Munné-Jordà

Amb una dotació de tres mil euros, neix amb l'objectiu de promoure l'estudi i la investigació sobre la ciència-ficció en llengua catalana

L'escriptor vilanoví Antoni Munné-Jordà ha presentat aquest migdia, a la Biblioteca Armand Cardona,  la Beca d'estudis literaris que porta el seu nom. Ho ha fet acompanyat per la regidora de Cultura Mercè Mateo, l'editor del Cep i la Nansa Francesc Mestres, els mecenes Josep Lluís Vidal i Imma Montané i d'un bon nombre d'assistents que volien conèixer de primera mà un projecte, que neix amb l'objectiu de becar un estudi, anàlisi o investigació sobre ciència-ficció en llengua catalana i, per extensió, sobre literatura catalana dels gèneres anomenats fantàstic, especulatiu o no mimètic.

Durant la presentació Mercè Mateo ha volgut reivindicar el paper generador i impulsor d'una ciutat que acull la CATCON, la convenció de literatura fantàstica i de ciència-ficció que se celebra als territoris de parla catalana, i que ara gràcies al fons que va donar Antoni Munné-Jordà, l'impuls d'una editorial i la generositat de dos vilanovins, es fa realitat aquesta beca.  Per la regidora “aquesta generositat compartida de persones que estimen la ciutat és la que ens ajuda a promoure i fer créixer el nostre patrimoni cultural. A ser una ciutat -ha afegit- més creativa, més lliure de pensament, més crítica i al final més lliure. Mateo ha reivindicat aquesta implicació entre particulars, empresaris, universitat i administració per fer créixer el món literari “Ens ajuden – ha dit – a poder arribar a assolir objectius que en solitari no aconseguiríem”

Un dels aspectes innovadors d'aquesta beca és el seu caràcter interdisciplinar i el fet que la ciència, la tecnologia i les humanitats vagin de costat. La possibilitat, doncs,  d'unir els mons de les lletres i les ciències és un dels seus principals reclams.

L'editor Francesc Mestres ha ressaltat el paper revulsiu d'aquesta beca, amb la que es dona continuïtat a la donació que va fer l'escriptor del seu fons literari dedicat a la ciència-ficció. “Un cop feta la donació calia que el fons es reactivés d'alguna manera i creiem que una beca d'estudis ens permetria promoure i motivar que la gent interessada en la literatura de ciència ficció, vinguessin, visitessin i sabessin de l'existència d'aquest fons únic”

La beca, que valorarà especialment la utilització del fons documental Antoni Munné-Jordà, dipositada a la biblioteca vilanovina, és per l'escriptor un bon reclam per a tots els estudiosos o interessats en el camp de la ciència-ficció. “Volíem que es pogués aprofitar tot el material, i generar a partir d'aquesta beca estudis sobre la ciència-ficció catalana en tots els camps possibles, com ara les traduccions”

Entre la presentació dels treballs, l'elecció de la persona becada i la publicació del llibre passaran dos anys, ja que la beca té caràcter bianual. Tot i això, Munné-Jordà ha explicat que “si resulta que hi ha una allau de candidats o el nivell dels treballs és molt interessant, la beca passaria a convocar-se anualment.

Josep Lluís Vidal, ha explicat que més enllà de convèncer la família el mecenatge és una manera de gaudir d'allò que t'agrada i et motiva, i ha recomanat aquesta pràctica a les persones que tinguin interès en la promoció en el camp de la literatura i les arts en general “El mecenatge és posar diners, però també és disfrutar d'allò que t'agrada. Val la pena perquè en tot aquest procés arribes a conèixer molta gent. I al final és molt més important aquest fons de tres mil llibres que els tres mil euros de la dotació”

El jurat de la beca literària està format Francesc de Paula Mestres, Jordi Font Agustí,  Víctor Martinez Gil, Manuel Moreno, Victòria Ortiz i pel mateix Antoni Munné-Jordà.

Fons Antoni Munné-Jordà

Des del mes de maig de 2022, la Biblioteca Armand Cardona Torrandell acull el Fons Antoni Munné-Jordà. Són més de tres mil documents de la col·lecció especialitzada en ciència-ficció que l'escriptor ha conformat al llarg de la seva vida. Aquest fons es pot consultar a la mateixa biblioteca, i part dels documents es poden endur en préstec.

Entre els documents de la col·lecció hi ha llibres de ciència-ficció en diferents llengües, llibres de terror i fantàstic, i també de llegendes, rondallística i mitologia. També es poden consultar manuals, enciclopèdies, tractats, estudis o biografies sobre ciència-ficció, així com còmics, revistes i material audiovisual, gràfic, i també objectes.

14/02/2023