Les biblioteques i el Festival B-Retina fem “match”

Per què? Perquè la Xarxa de Biblioteques hem iniciat una col·laboració amb el festival de cinema més singular i bandarra d’aquesta banda del Llobregat: el B-Retina. Des de fa uns mesos, hem incrementat la compra de llibres i pel·lícules de sèrie B que ja podeu visitar a la Biblioteca Central. Aquest fons especial de documents serà permanent en el temps, però no només aixó: també col·laborarem amb algunes de les activitats del Festival, que tindrà lloc del 19 al 22 de setembre del 2024 i que, sota el títol “It’s a match!”, repassarà els crossovers més bojos del cinema de sèrie B.

EL B-RETINA

El Festival B-Retina neix com a homenatge als cinemes de barri que van anar desapareixent a principis del segle XXI tant a la ciutat de Cornellà com en tota la perifèria de la ciutat de Barcelona, amb l’afany de reunir en comunitat a espectadors davant una pantalla com si d’un acte social es tractés. I com que un dels objectius fonamentals era ser una alternativa als blockbusters dels cinemes i multisales convencionals, els fundadors del festival van decidir dedicar-ho a un gènere que, encara que aparentment minoritari, començava a reclamar el seu espai entre fans i curiosos: la sèrie B.

EL GABINET DE CURIOSITATS DE LA BIBLIOTECA CENTRAL

Els fons especial B-retina es troba ben a la vora del nostre Gabinet de Curiositats. També coneguts com a sales de meravelles, els gabinets de curiositats eren petites col·leccions privades d’objectes extraordinaris que es posaren de moda entre l’aristocràcia de l’època victoriana.

Motivats pels nous descobriments, els gabinets mostraven tot tipus d’objectes insòlits com a mitjà de difusió del coneixement, esdevenint en autèntics precursors dels museus moderns. En aquestes exposicions es barrejava la ciència amb allò esotèric, i podien conviure en la mateixa exposició fòssils de plantes o insectes amb vials amb sang de drac o banyes d’unicorns.

Ara, la Biblioteca Central ha creat el seu propi gabinet de curiositats. En ell s’hi poden trobar lectures estranyes, curioses o singulars, films de sèrie B, guies per a matar vampirs, textos marginals i, perquè no dir-ho, pertorbadors.

15/05/2024