Comença la segona edició BiblioLab Ciència Ciutat Saludable

Després de l’èxit de la primera edició del projecte BiblioLab Ciència Ciutat Saludable, per fomentar el coneixement científic en salut urbana, arriba una nova edició presentada el 21 de gener a la Biblioteca Sagrada Família - Josep M. Ainaud de Lasarte de Barcelona.

BiblioLab és un programa de la Xarxa de Biblioteques Municipals que desenvolupa i dona suport a accions que tenen com a finalitat l’accés al coneixement a través de l’experimentació i metodologies innovadores i creatives en un entorn col·laboratiu obert a la ciutadania.

En aquest cas concret, BiblioLab Ciència - Ciutat Saludable vol donar respostes a partir de la ciència ciutadana i la cocreació a les inquietuds dels ciutadans vers el medi ambient i la qualitat de l’aire i, alhora, fomentar el coneixement sobre la salut urbana.

La primera edició del projecte es va dur a terme a la Biblioteca Sagrada Família de Barcelona, la de Martorell i la de Sant Vicenç dels Horts en el marc de la passada convocatòria d’ajuts econòmics per al desenvolupament de projectes BiblioLab. En aquesta edició, s’amplia la col·laboració i es durà a terme a les sis biblioteques ubicades en territoris on treballa i intervé el Projecte d’Intervenció Comunitària Intercultural (ICI), aprofitant que ja està en marxa un procés comunitari que ajuda a la creació de la convivència intercultural, en territoris d’elevada diversitat. Hi ha la voluntat de potenciar el binomi entre la biblioteca i l’entitat social vinculada al Projecte ICI per arrelar-lo al territori i ampliar al màxim l’impacte amb la ciutadania.  Les biblioteques que participen són la Josep Janés de l’Hospitalet de Llobregat, Vilapicina i La Torre Llobeta de Barcelona, Can Peixauet de Santa Coloma de Gramenet, Jordi Rubió i Balaguer de Sant Boi de Llobregat, la Biblioteca de Vic i la Marc de Cardona.

El projecte consisteix en la constitució d’una comunitat de treball que plantejarà un repte ambiental comunitari. S'organitzarà un cicle de tallers de ciència ciutadana que permetrà mesurar i obtenir dades en relació al repte plantejat. Posteriorment, mitjançant un taller de cocreació artística, es treballarà una possible solució al repte per transformar la ciutat en un entorn més saludable.

La iniciativa, desenvolupada per l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), es durà a terme en col·laboració amb la Gerència de Serveis de Biblioteques, el Consorci de Biblioteques de Barcelona i el Projecte ICI del Departament d’Interculturalitat i Cohesió Social de l’Obra Social “La Caixa”.

01/03/2020