Potenciem la lectura

El maig de 2023 es va publicar el Estudio Internacional de Progreso en Comprensión Lectora (PIRLS, Progress in International Reading Literacy Study) o dit d’una altra manera, un estudi que demostrava que el nivell de comprensió de lectura dels infants catalans necessitava millorar urgentment.

Com a Biblioteca Pública, una de les nostres funcions és potenciar el gust per la lectura i afavorir l’accés a la literatura entre tots els públics, cosa que obre les portes a millorar la comprensió lectora dels lectors (lògic, no?).

Hi ha moltes entitats que també s’han posat les piles en el foment de la lectura i han començat a difondre recursos molt bons i molt vàlids per aconseguir aquest objectiu. Tot i que ja se sap que no és una ciència exacta, i el que funciona en unes persones no funciona en les altres creiem que quants més recursos de qualitat tinguem al nostre abast, més possibilitats de trobar el camí adequat per nosaltres (o per la gent del nostre entorn).

Cal recordar també, que el foment a la lectura no és una cosa dedicada exclusivament als infants. Els joves i els adults, també hem de potenciar aquest hàbit per mantenir-lo viu, ferm i actiu.

Consells per motivar la lectura

La Marta Roig i Pagès ha publicat, junt amb SX3, una sèrie de consells (en format vídeo) per motivar la lectura que són un bon inici per començar a animar als nostres infants a llegir.

Aquí us en deixem tres (però en té més!)

Com crear racons de lectura a casa
3 situacions quan busques un llibre pel teu fill o filla
Tipologia de llibres

Explica’m un conte (o posa’m un podcast)

Les històries ens poden arribar per diferents mitjans: per la vista, per l’oïda, pel tacte… escoltar contes és el primer pas per entrar al món de la literatura. Aquest estiu 2023 han sonat per Catalunya Ràdio els pòdcasts de la plataforma SX3 Superhoroïnes de l’esport” (contes amb els valors de l’esport femení com a taló de fons) o “Van fer història” (biografies de persones que han marcat la nostra història, explicades com si fossin contes).

Ràdio Contes és una col·lecció de contes explicats (que no llegits) per a nens i nenes de 3 a 12 anys. Un molt bon recurs per posar quan anem en cotxe i volem que la imaginació viatgi al nostre ritme.

Explicar contes a través de la tele (o del mòbil) també és una bona opció a tenir present. Coneixeu els Contes de la Pinya?

Deixeu que parlin de llibres!

De la mateixa manera que parlem amb els nostres fills dels amics, dels deures i els preguntem com ha anat el dia, per què no els preguntem sobre el conte que estan llegint? O els expliquem quin és el conte que estem llegint nosaltres?

Si volem que agafin afició a la lectura, deixem-los parlar de llibres i deixem que ho facin amb altres lectors com ells: apuntem-los a un club de lectura!

Que et vegin llegir!

Diuen que els infants aprenen per imitació. Si això és cert, ho tenim fàcil! Que ens vegin llegir al sofà, al llit abans d’anar a dormir, al lavabo… i deixem-los llibres o revistes a l’abast perquè puguin imitar-nos…

Coneixeu les revistes El Petit SàpiensCavall Fort o El Cocoter? Són ideals per tenir-les escampades per casa. D’aquesta manera, si les tenen a l’abast, les poden agafar i llegir a qualsevol racó de casa.

Hi ha moltes més coses que podem fer per potenciar la lectura a casa, però per algun lloc hem de començar… i sempre tindreu a les vostres bibliotecàries de referència per ajudar-vos en tot el que necessiteu!

13/09/2023