Barcelona s'omple de papallones

Les papallones poden ser un bon indicador de la qualitat ambiental de la ciutat

Autor: Ana Jiménez

Els parcs i jardins de Barcelona aparentment semblen descuidats, com si no es fes el manteniment normal. Però aquesta aparença és volguda, doncs forma part d’una nova estratègia que ja s’aplica a tot Europa, tal i com indica a La Vanguardia el comissionat d’Ecologia de l’ajuntament de Barcelona. Es basa en allò anomenat “re naturalització” de la ciutat, deixar que les plantes autòctones tornin a créixer de forma silvestre, sense necessitat de fer servir fertilitzants i pesticides.

Aquesta actuació comporta molts beneficis, doncs afavoreix el retorn de la biodiversitat que s’havia perdut a les ciutats, com són les papallones. Així doncs, durant els mesos de maig-juny d’aquest any l’Observatorio Ciudadano de Mariposas Urbanas (uBMS), que està coordinat pel CREAF (Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals), va comptabilitzar un augment de gairebé el 75% de papallones a la ciutat i un increment del 30% en el número d’espècies.

Diversos factors han contribuït a aquesta magnífica notícia, entre elles el confinament, el fet que ha plogut força però també i sobretot l’aparició del que semblen “males herbes” però en realitat són vegetació pròpia del nostre clima.

A la ciutat de Barcelona, l’uBMS fa un seguiment de la població de papallones a 27 parcs i jardins comptant amb l’ajuda de voluntaris, que fan el seguiment periòdicament per tal de censar-les, veure com evolucionen i gestionar que vagin augmentant. Cal tenir en compte que les papallones representen un indicador de la qualitat del medi ambient, doncs són especialment sensibles a la contaminació.

Font: La Vanguardia

12/11/2020