2016, Any Internacional dels llegums

NUTRICIÓ

Pel seu valor com aliment sostenible, que contribueix a la seguretat alimentària del planeta, i per la seva importància en el marc d'una dieta saludable, l'Assemblea Nacional de les Nacions Unides ha declarat 2016 Any Internacional dels Llegums. La FAO (Organització de les Nacions Unides per a l'Alimentació i l'Agricultura) considera que aquesta celebració ajudarà a augmentar el consum de llegums i contribuirà a què cada cop siguin més les persones que es beneficien de les seves interessants virtuts.

ADVERTISEMENT

Els llegums (cigrons, llenties, mongetes, soja, pèsols, tramussos, faves, etc.) són un grup d'aliments d'origen vegetal amb un gran contingut en proteïnes. Són cultius lleguminosos anuals que produeixen entre un i dotze grans o llavors de mides, formes i colors variables dins d'una beina i s'utilitzen com aliment o farratge. El terme "llegums" es limita als cultius collits de manera exclusiva per a gra sec, pel que queden exclosos els cultius collits verds com a aliment (que es classifiquen com hortalisses), així com els cultius utilitzats principalment per a l'extracció d'oli, que s'utilitzen exclusivament per a fins de sembra.

A més, els llegums són plantes lleguminoses que tenen la propietat de fixar el nitrogen, el que pot contribuir a augmentar la fertilitat del sòl i a donar efectes positius en el medi ambient.

Els cultius lleguminosos són un element fonamental de la piràmide alimentària. Formen part de la dieta humana des de fa mils d'anys i també s'utilitzen en alimentació animal, ja que el seu elevat contingut proteic les converteix en una econòmica font de beneficis en front a malalties cardiovasculars, certs tipus de càncer i diabetis. Aquests efectes positius s'atribueixen a diverses substàncies, entre elles la fibra, les saponines, isoflavones i fitats, a més de la pròpia proteïna.

A Espanya es recomana consumir entre 2 i 3 racions de llegums a la setmana, amb un pes de 60-80 grams en cru; i 150g en cuit. El consum de lleguminoses en els últims anys s'ha reduït a la meitat. Actualment la majoria de la població consumeix llegums un cop per setmana, encara que un 5% de la població no en menja gairebé mai.

Ara, els guisats, abans tan populars, de llenties, cigrons, mongetes, pèsols, faves… es reivindiquen i molt merescudament, com a saludables i nutritius. La inclusió de dues o tres vegades per setmana d'un plat elaborat amb llegums a la nostra dieta la fa més saludable i equilibrada.

Calent o fred, com a entrant o plat principal, gaudiu de manera sana degustant plats elaborats amb llegums!

Cerca per TEMA al Catàleg Aladí:

A les biblioteques trobaràs:

"El Gran llibre dels llegums" / Anna García

"Cultivo de judías y guisantes" / Jean-Marie Polese

"El Gran libro de los cereales, semillas y legumbres" / Molly Brown

"Tratado del garbanzo" / Robert Bistolfi, Farouk Mardam-Bey

"Jornades Gastronòmiques de la cuina del Pèsol del Maresme"

REVISTA

CONTES INFANTILS: