Salut

Dia Europeu de la prevenció del càncer de pell

L’estiu ja és a tocar! i amb ell els dies més llargs on el sol i el bon temps passen a ser els grans protagonistes. Guardem els jerseis, ens posem roba lleugera i esperem que arribin les vacances per gaudir de l’aire lliure i per remullar-nos a la platja o la piscina.

El sol ofereix molts beneficis positius per al nostre cos i estat d’ànim, però cal prendre’l amb precaució per evitar riscos innecessaris per a la nostra salut.

La celebració, el dia 13 de juny, del Dia Europeu de la prevenció del càncer de pell, ens alerta sobre els efectes d’una inadequada exposició al sol, ja que segons dades presentades al 45º Congreso Nacional de Dermatología y Venereología, celebrat a Madrid el passat mes de maig, en els darrers 4 anys la incidència del càncer de pell ha augmentat un 38% a Espanya.

Entre els principals factors de risc de patir càncer de pell destaquem la sobreexposició a la radiació ultraviolada, habitualment procedent del sol, però també de les cabines de bronzejat; el color de la pell, és més freqüent en persones de pell clara i ulls clars; la predisposició genètica; certs tipus de pigues i cremades solars.

Per tant, una adequada protecció solar, consolidada ja des de la infància, ens ajudarà a evitar el càncer de pell ja que els efectes del sol són acumulatius i progressius. Per això es recomana adoptar mesures com la utilització de roba adequada per tapar les cames i braços, l’ús de gorra o barret per cobrir la cara, el coll, el cap i les orelles, quedar-se a l'ombra, especialment, durant les hores centrals de dia (entre les 12 i les 16 h), beure aigua per evitar la deshidratació, utilitzar crema solar amb factor de protecció adequat al tipus de pell, utilitzar ulleres de sol amb filtre per a la radiació ultraviolada i evitar el bronzejat artificial.

La Xarxa de Biblioteques Municipals incideix en la importància d'estar ben informats, en especial pel que fa a la protecció solar dels infants, ja que tenen la pell més sensible i tenen més risc de patir cremades solars, a través de les següents eines:

Material educatiu sobre protecció solar Vigila amb el sol, solet! adreçat a l'alumnat de cicle inicial de primària, on es treballa la importància de protegir-se del sol.

Aquest material consta de tres elements: un cartell, un retallable per pintar amb 5 consells bàsics per protegir-se del sol, recollits també al cartell i un díptic per als pares amb recomanacions per protegir als infants del sol.

Joc interactiu El joc del primers auxilis que recull situacions relacionades amb l'exposició excessiva al sol sense protecció.

Per connectar la ciutadania amb l’ús responsable de les platges, s'ha creat un espai web amb els millors consells per cuidar les platges i, a la vegada, et cuidis tu també.

A les biblioteques trobaràs:

portada
Medicina natural i banys de sol / per Arnold Rikli; traduït i actualitzat per Toni Vilaró
portada
En Ferran es fa amic del sol / Ricardo Ruiz Rodríguez i Olivia Girón Biforcos; Il·lustrat per Mª Luisa Torcida - CONTE INFANTIL

Sol: fuente de bienestar / Carlota Máñez y Dra. Aurora Guerra

Més cerques al catàleg Aladí:

Selecció de webs:

També et pot interessar: