La salut com a eix del turisme

El turisme de salut és un fenomen global que consisteix a viatjar a un altre país o territori per rebre alguna atenció, servei de salut o benestar.

Seguint la definició de l'OMT (Organització Mundial del Turisme), el turisme de salut engloba aquells tipus de turisme, la motivació principal del qual és la de contribuir a la salut física, mental o espiritual, mitjançant activitat mèdica i de benestar.

La pandèmia ha exaltat aquest tipus de turisme en l'àmbit mundial i està tenint un creixement espectacular, sobretot en benestar i teràpies.

Hi ha diverses definicions de turisme de salut, i la majoria distingeixen entre turisme mèdic i turisme del benestar.

És la pràctica de viatjar per obtenir una intervenció o tractament mèdic en un altre país, i durant el tractament o la recuperació de la intervenció s'aprofita l'estada per fer activitats turístiques i gaudir del país de destí. Hi ha diversos subsectors en el turisme mèdic: de cirurgia, d'implants, d'odontologia, oftalmologia, tractaments, trasplantaments, ..

Els factors que mouen a les persones a buscar atenció mèdica fora dels sistemes locals de salut poden ser diversos, generalment són de tipus econòmic. També les diferències de com cada país finança la salut pública, l'absència de llistes d'espera, les comoditats postquirúrgiques...,

Generalment, el turisme es produeix des de països amb alts ingressos a països amb economies en desenvolupament, però que disposen de determinades clíniques especialitzades i reconegudes en alguns sectors de salut.

Alguns destins destacats de turisme sanitari són Tailàndia, Mèxic (Ciutat de Mèxic, Tijuana), Estats Units (Houston, Los Angeles), Taiwan, Cuba, Brasil (Sao Paulo), Canadà, Turquia...,

La ciutat de Barcelona específicament està reconeguda per l'OMS com a ciutat líder en diferents camps mèdics i científics, com per exemple en trasplantaments i en investigació oncològica. Cada any més de 20.000 persones vénen d'arreu del món per tractar-se o sotmetre's a intervencions quirúrgiques, a la vegada que aprofiten per visitar el territori i fer turisme.

A les biblioteques trobaràs:

Tailandia / autor y director de la colección: Philippe Gloaguen
México / edición escrita y documentada por Brendan Sainsbury [i 11 més]
Los Ángeles / Andrew Bender, Cristian Bonetto
Cuba / editora de proyecto: Ana María López Martín
Taiwan / Steven Crook
Lo mejor de Canadá / Brendan Sainsbury [i 11 més]
Turquía / edición documentada y escrita por Jessica Lee [i 5 més]
Barcelona / Sally Davies, Catherine Le Nevez, Isabella Noble

Vés al prestatge:

El turisme del benestar està vinculat directament a un tipus de turisme la motivació principal del qual és la de sotmetre's a tractaments estètics, pràctiques per a la prevenció de malalties, tractaments integrals de salut corporal...

En aquest tipus de turisme hi trobem opcions diverses que ofereix el sector, fomentats en molts casos pels governs locals: balnearis, viles termals, centres de wellness, clíniques estètiques, hotels especialitzats en benestar….

Aquests balnearis i centres lúdic-termals ofereixen tractaments a base d'aigua dolça o salada, amb una temperatura i composició mineromedicinal que asseguren que reporta beneficis per al cos i la ment. Aquests tractaments es complementen amb un ampli ventall de teràpies estètiques i de benestar i també amb l'oferta de tota mena d'activitats relacionades amb hàbits saludables: passejades pel territori, banys de mar, pràctiques de ioga, meditació, exercici físic i una àmplia oferta en l'àmbit de la restauració saludable.

Molts balnearis acostumen a estar situats en paratges naturals amb una àmplia oferta d'activitats culturals, cosa que els fa atractius tant per a un tipus de turisme familiar com esportiu o empresarial.

En el turisme del benestar Catalunya i Espanya ofereixen moltes possibilitats tant pel clima, com per la restauració, i també les infraestructures i comunicació amb els països d'on procedeixen els principals consumidors d'aquest tipus de turisme (alemanys, francesos, britànics) que es dirigeixen sobretot a Canàries, Catalunya i Balears, la Costa del Sol, València,... A més a més l'interès de la societat catalana pel termalisme va fer que a finals del segle XIX es construïssin edificis destinats a la cura i benestar del cos, i n'hi ha molts que encara estan en ple funcionament.

A les biblioteques trobaràs:

Balnearios & spas urbanos : la salud como eje del turismo / por Juan José Molina Villar y Margarida Gual Perelló
Canarias / Isabella Noble, Damian Harper
Andalucía y la Costa del Sol / autor: Jeffrey Kennedy