Lluc Casals Perpinyà, graduat en Història i estudiant de Filologia catalana, obté la I beca d’estudis literaris Fons Antoni Munné-Jordà de ciència-ficció

En un acte públic a la Biblioteca Cardona Torrandell, de Vilanova i la Geltrú, dilluns 23 d’octubre de 2023, s’ha proclamat el veredicte de la I beca d’estudis literaris Fons Antoni Munné-Jordà de ciència-ficció.

La beca ha estat atorgada a Lluc Casals Perpinyà pel projecte «La tradició del futur: distopia simbòlica i antiutopia en la novel·la catalana».

L’autor parteix de la constatació de l’auge del subgènere distòpic dins la ciència-ficció catalana actual, amb arrels als anys seixanta i primers setanta amb obres com La mort i la primavera de Rodoreda, Totes les bèsties de càrrega de Pedrolo, Andrea Víctrix de Villalonga i L’enquesta del Canal 4 de Tísner, i, doncs, la hipòtesi que la literatura catalana té una «tradició del futur» pròpia al més alt nivell, capaç d’entroncar amb les novel·les distòpiques d’altres àmbits. Amb la seva investigació, vol suplir la manca d’estudis literaris de conjunt sobre la novel·la distòpica catalana, presentar el gènere no-mimètic com una opció al mateix nivell dels altres gèneres elevats de la literatura i fornir als autors distòpics un llegat al qual vincular-se.

Lluc Casals Perpinyà (Barcelona, 2000) és graduat en Història i estudiant de Filologia catalana a la UAB. Ha fet treballs de recerca com «La història del còmic en català» i «L’univers del pistolerisme a La Novela Roja (1922-1923)» i l’article «L’origen dels superherois» i ha estat guardonat per traduccions de l’alemany.

D’entre els 10 projectes presentats, el jurat també ha esmentat «Què dona naixença al temps?» d’Elisabet Armengol, «Conquerir l’univers» de Jordi Llavoré, «L’obra de CF de Sebastià Estradé» de Santiago Palo i «Feminismes i CF en català» de Marta Rius.

En l’acte de presentació, el becat Lluc Casals Perpinyà ha exposat la seva proposta, i ha rebut la meitat de la dotació econòmica de la beca, patrocinada per Finques Montané 1943, 1.500€. Tant aquest import com el segon són incrementats en un 15% per cobrir la retenció de l’IRPF.

A partir d’ara té un any per a redactar el seu projecte. L’octubre de 2024, a la conclusió satisfactòria de la investigació, rebrà la segona meitat de la dotació, 1.500€, i signarà contracte d’edició amb El Cep i la Nansa, que publicarà el llibre resultant, que es presentarà el febrer de 2025, i pel qual l’autor rebrà els drets d’autor corresponents.

Durant l’acte s’ha anunciat que la segona edició de la beca es convocarà el febrer de l’any vinent, 2024.

La beca és propiciada per l’editorial El Cep i la Nansa, el mecenatge «Imma i Josep», i l’escriptor Antoni Munné-Jordà, amb la participació de la Biblioteca Cardona Torrandell i l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, amb l’aval intel·lectual de la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat Politècnica de Catalunya i la Societat catalana de ciència-ficció i fantasia, i és dotada amb 3.000€ i la publicació del treball.

El jurat és format per: Francesc de P. Mestres, per l’editorial El Cep i la Nansa; Jordi Font-Agustí, per la Societat catalana de ciència-ficció i fantasia; Víctor Martínez-Gil, per la Universitat Autònoma de Barcelona; Manuel Moreno, per la Universitat Politècnica de Catalunya; Victoria Ortiz, pel Club de lectura de CF de la Biblioteca Cardona Torrandell, i Antoni Munné-Jordà, per l’organització.

En podeu trobar tota la informació a l’espai: https://biblioteques.vilanova.cat/beca-antoni-munne-jorda

26/10/2023