Les biblioteques municipals de VNG participen al projecte biblioteques inclusives

Al llarg del 2017 s'han desenvolupat accions per fer de les biblioteques espais inclusius i incorporar nous serveis accessibles a persones amb discapacitat

La Xarxa de Biblioteques Municipals de Vilanova i la Geltrú va iniciar el 2016 un projecte d'inclusivitat per tal d'aconseguir que les dues biblioteques de la ciutat siguin espais inclusius i accessibles per a tothom.

El desenvolupament d'aquest projecte s'ha realitzat en paral·lel al projecte "Biblioteques inclusives" impulsat pel Servei de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya, que no només té per objectiu complir amb el marc legal i teòric, sinó que pretén donar oportunitat de futur a totes les persones amb discapacitat per tal de garantir la seva plena inserció a la societat.

Mostra d'aquesta voluntat, tant per part de la Regidoria de Cultura com de la Xarxa de Biblioteques Municipals, és el fet que s'inclogués aquest objectiu en el Pla Municipal de Biblioteques 2017-2020, aprovat pel Ple de l'Ajuntament el passat mes de març, i en les línies de treball del Pla d'acció 2017 de les biblioteques de la ciutat. Algunes de les accions ja s'han realitzat, i d'altres estan en marxa.

Una de les accions més destacables és la de destinar una part del pressupost a comprar materials adaptats a les necessitats lectores i de comunicació de persones amb discapacitat: llengua de signes, Lectura Fàcil, lletra gran, Sistema Pictogràfic i de Comunicació (SPC), audiollibres, o pel·lícules amb audiodescripció per a persones cegues i subtitulació adaptada a persones sordes.

A les biblioteques s'han realitzat algunes millores i s'han comprat materials i sistemes de recolzament adreçades a persones amb discapacitat sensorial: per a persones sordes s'ha instal·lat un bucle magnètic a la sala d'actes de la biblioteca Armand Cardona i s'han col·locat dos bucles magnètics portàtils al servei de préstec de les biblioteques. L'Hora del conte interpretada en llengua de signes, està inclosa dins la programació infantil de manera estable.
Per a persones amb discapacitat visual, s'han comprat lupes digitals de mà. Hi ha espais de lectura de llum freda i ordinadors adaptats.
La biblioteca Armand Cardona a més, compta amb un ordinador amb el programa Jaws i un teclat amb línia Braille.

Per a persones amb discapacitat intel·lectual o trastorns de l'aprenentatge, les biblioteques realitzen dos clubs de Lectura Fàcil: un en català, a la biblioteca Joan Oliva, i un altre adreçat a persones amb discapacitat intel·lectual, a la biblioteca Armand Cardona.

El tríptic d'activitats s'ofereix en format àudio. Es pot sentir des d'un enllaç que hi ha a la pàgina web de les biblioteques i també des d'un codi QR del tríptic d'activitats de paper.

Des del mes de maig es realitzen visites guiades a la biblioteca adreçades a persones amb discapacitat intel·lectual.

S'ha realitzat un informe d'accessibilitat que permetrà detectar les mancances de les dues biblioteques. El resultat de l'informe servirà per adequar els edificis, fons, serveis i activitats i fer-los accessibles a tota la població.

El personal de les biblioteques rep formació de manera continuada, i ha participat de manera activa en diferents sessions formatives relacionades amb temes com l'atenció a persones amb trastorns mentals, elaboració de documents en lectura fàcil, o inclusió social i digital.

El 2017 ha estat l'Any de les Biblioteques Inclusives, en el que també han participat la majoria de les biblioteques de la zona Penedès/Garraf, amb l'organització de diverses activitats relacionades amb la inclusivitat al llarg de l'any i que es tancarà amb les propostes de la biblioteca Joan Oliva pel mes de desembre:

· Biblioteca Joan Oliva – Activitats inclusives: desembre 2017

28/11/2017 13:09h