Papers de teatre: exposició virtual

"Papers de teatre" és la sisena de les exposicions virtuals de la Xarxa d’Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona, i com el nom indica recull papers, papers de teatre. El teatre és un art efímer que només podem recordar, evocar i estudiar si recollim i preservem tota una sèrie de documents que queden quan ja ha acabat la funció: els programes de mà, els cartells, les fotografies, els esbossos de les escenografies i del vestuari, els contractes, les crítiques..., i per tant, exposicions com la que presentem són imprescindibles per mantenir viva la memòria de les arts escèniques del nostre país.

Trobareu 132 documents que mostren l’activitat teatral de 36 municipis amb gran varietat documental, tot i que amb un predomini important de programes de mà. Els documents evoquen i ens mostren la potència del teatre amateur que a Catalunya ha tingut i té encara molta força i qualitat i que va nodrir sobretot  durant la primera meitat del segle XX el teatre català de bons professionals, i ho ha seguit fent, tot i que amb menys força degut a l’augment de l’oferta formativa.

Una part important dels documents respon a representacions de comèdies amables i costumistes, fet força habitual en el teatre amateur, vegeu com els títols ja insinuen aquesta tipologia:  M’agrada.. però no m’hi casoDeixa’m la dona Cisquet,  La néta de ParísLa tia de SitgesPassaport per l’eternitat. Però tot i el predomini d’aquestes obres, l’exposició ens permet, encara que sigui amb algunes llacunes, resseguir part de la història del teatre a la Catalunya del segle XX.

Al primer terç del segle XX destaquen les estrenes de comèdies costumistes com "Paraula d’honor" de Josep Maria Viadiu o "Lo mas ferrer" de Ramon Vila. Amb la postguerra arriben representacions de grans dramaturgs catalans com Guimerà i Sagarra. El 1946 amb les primeres autoritzacions de fer teatre en català trobem a Gelida un "Terra baixa" i l’any següent "L’hostal de la Glòria". De la dècada dels anys 50 podem destacar, entre moltes altres,  representacions com "La ferida lluminosa" de Josep Maria de Sagarra  (La Pobla de Lillet, 1956) i "Un milionari del Putxet"  de Gastó A. Màntua (La Pobla de Lillet, 1951).

La presència del teatre professional és reduïda i als anys 50 destaca Castellbell i el Vilar per portar la companyia de Pepita Fornés que va representar "Cinc fills" d’Alexandre Puig, i la Companyia Almendros-Ferrer amb una programació doble: "Terra baixa" i "El conflicto de Mercedes de Muñoz Seca".

El teatre independent, també hi és present i podem destacar "Un Barret de palla d’Itàlia" d’Eugene Lebiche, traduïda per Joan Oliver i representada per l’Agrupació Dramàtica de Barcelona (ADB) a Callús el 1983.

No podem deixar d’esmentar que també trobem el teatre líric (Los gavilanes el 1926 a la Pobla de Lillet, el 1944 a Castellbell i el Vilar ), el  teatre infantil (el gran Cicle Cavall Fort arribà a Tona el 1972) i els Pastorets, peça teatral que crec que va més enllà del teatre amateur i cohesiona i uneix pobles sencers i que trobem àmpliament representada a l’exposició (a la Granada el 1949a Prats de Lluçanès el 1950a Sant Llorenç d’Hortons el 1960a Súria el 1962  i a Folgueroles el 1966 i 1981).

Finalment, i conscient que no puc esmentar tot allò important i interessant i, per tant, espero obtenir la benevolència dels qui no he pogut citar a la presentació, voldria fer referència a la documentació de companyies amateurs ja dipositada als arxius municipals (Till-Tall de Llinars del Vallés i del Grup d’Actors del Lluçanès -GALL- a Prats de Lluçanès) perquè aquests fons són imprescindibles per a la recerca.

Esperem que exposició no només faci passar una bona estona al públic, que segur que ho farà, sinó que animi als afeccionats, als teatres i grups teatrals a seguir dipositant els papers de teatre als Arxius Municipals. El Museu de les Arts Escèniques (MAE) porta més d’un segle recollint documents de teatre per tal de poder preservar la memòria de les arts escèniques però només serà completa si altres equipaments com els arxius municipals també recullen tota l’activitat teatral que es fa als municipis i tota la documentació dels grups amateurs.

Font: Papers de teatre. Diputació de Barcelona

Anna Valls i Passola
Directora del Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques (MAE)
Institut del Teatre