Concert dels Beatles a Barcelona

El 3 de juliol The Beatles van actuar a Barcelona. El grup de Liverpool va oferir un concert a la Monumental que posava punt i final a la gira europea "The Beatles 1965 European Tour".

T'oferim una crònica nodrida d'anècdotes i curiositats de l'estada a Barcelona de John, Paul, George i Ringo. Si vols seguir la pista dels quatre músics a la ciutat comtal et proposem dos plans que no et pots perdre.

Dissabte 3 de juliol de 1965, Barcelona

Aeroport del Prat

Els Beatles aterraren a l'Aeroport del Prat provinents de Madrid on havien tocat un dia abans a plaça de Toros de Las Ventas. La mítica fotografia dels Beatles baixant les escales de l'avió amb el capell de torero es va fer just a l'arribada a Barcelona.

Hotel Avenida Palace

Els quatre músics s'allotjaren a Hotel Avenida Palace a dues habitacions de la primera planta comunicades per una tercera que era l'espai comú on es reunien que avui és la "Beatles Suite". Actualment aquesta darrera està decorada amb iconografia beatlemaníaca i amb una foto del grup al pas de vianants d'Abbey Road com a capçal de llit.

L'hotel estava situat al número 605 de l'Avenida Jose Antonio, nom de l'actual Gran Via de les Corts Catalanes sota el règim franquista. Actualment l'hotel continua obert i passar-hi una nit a la "Beatles Suite" per dues persones costa al voltant dels 250 euros en funció de la data.

Concert

L'actuació es va obrir amb l'actuació del grups Beat Chics, Freddie Davies,  Los Shakers, Los Sírex, Michel, The Modern - 4 Trinidad Steel Band i l'Orquesta Florida. A la segona part els Beatles van tocar el mateix repertori de cançons que el dia anterior a Madrid.  El públic demanava més però no tornaren a sortir a escena.

La Llista de les 12 cançons del concert:

1. "Twist and Shout"
  2. "She's a Woman"
  3. "I'm A Loser"
  4. "Can't Buy Me Love"
  5. "Baby's in Black"
  6. "I Wanna Be Your Man"
  7. "A Hard Day's Night"
  8. "Everybody's Trying to Be My Baby"
  9. "Rock and Roll Music"
  10. "I Feel Fine"
  11. "Ticket to Ride"
  12. "Long Tall Sally"

Festa final de la gira europea

Acabat el concert, els quatre components van celebrar una festa al primer pis de Hotel Avenida Palace. Es comenta que van endollar els amplificadors a les seves guitarres fent un soroll esfereïdor. Molts clients van presentar les seves queixes al llibre de reclamacions.

Preus de les entrades

Les entrades oscil·laven entre les 75 i 450 pessetes, un preu bastant elevat per l'època. Van asssistir més de 25.000 a Barcelona, unes 7.000 més que a Madrid.

Factura

Brian Epstein, el mànager del grup, va cobrar un xec per valor de 5.000 lliures esterlines (900.000 pessetes, 5400 euros al canvi) per les dues actuacions a Madrid i a Barcelona.

Crònica del NO-DO

La visita dels anglesos va estar envoltada de polèmica amb un gran desplegament policial al voltant dels dos recintes. El règim franquista intentà minimitzar els efectes de la visita dels Beatles i a la seva crònica del No-Do (Noticiarios y Documentales) afirmava: "Los Beatles pasaron por Madrid sin demasiada pena ni demasiada gloria".

Punt i seguit

Els concerts dels Beatles a Europa van marcar una evolució en l'ambient musical i el fenomen dels macroconcerts  i festivals de pop rock. El concert a Barcelona es considera el primer esdeveniment de primer ordre a la ciutat. Lamentablement Espanya estarà al marge de les tendències europees i mundials i caldrà esperar a mitjans dels anys setanta per viure amb normalitat i programar aquests esdeveniments.

Punt i final

Els Beatles no tornaren a actuar a Espanya. Cap empresari pogué contractar-los per l'elevat caixet. L'any 1970 el grup es va dissoldre definitivament.

A les biblioteques trobaràs:

"Los Beatles en España"
José Luis Álvarez

"Made in Spain: sociedad y recuerdos en la España de los sesenta"
Javier Tarazona
Javier de Castro

"Olé, Beatles!: conciertos de 1965, beatlemanía española, fonografía"
Javier de Castro

Propostes per reviure la visita dels Beatles a Barcelona (3 de juliol de 1965)

Visitar el petit museu dels Beatles a Barcelona,  La Garrafa dels Beatles

El pub d'inspiració anglesa al barri de Les Corts que és un museu dels Beatles, grup que els seus propietaris veneren amb autèntica devoció, és ideal per fer una pinta de cervesa escoltant música en directe. El trobaràs al carrer Joan Güell, 150 de Barcelona.

Visitar la Plaça de toros La Monumental

La plaça de toros va ser el recinte que va acollir el concert de 1965. Escolteu la llista de cançons que van tocar els Beatles, passeja pels voltant i tanca els ulls imaginant al quartet amb els seus instruments i tocant les melodies.

03/07/2015 13:16h