13 de juny. Dia Europeu de Prevenció del Càncer de Pell

iStock © Kuzmichstudio

Aquesta data pretén sensibilitzar la població sobre els efectes d'una inadequada exposició al sol i educar la societat de cara a la seva prevenció.

L'exposició excessiva a les radiacions ultraviolades, tant naturals (raigs del sol) com artificials (llits bronzejadors) és un dels principals factors de risc a l'hora de patir un tumor cutani.

Però alhora el sol és font de salut i ens aporta importants beneficis ja que intervé en la producció de vitamina D necessària per enfortir ossos i dents, afavoreix la producció de serotonina relacionada amb la regulació de la son i els estats d'ànim, i millora les nostres defenses naturals i també malalties de la pell com l'acné o la psoriasi, entre d'altres.

Així doncs, per gaudir dels beneficis del sol i no córrer riscos innecessaris, especialment ara que està a prop l'estiu, cal tenir presents una sèrie de pautes per protegir la nostra pell:

• Limitar les hores d'exposició al sol, especialment en les hores de màxima radiació (11 a 16 hores).
  • Fer servir ulleres de sol i roba per protegir-nos del sol com samarretes, gorres o barrets per cobrir la cara, el coll, el cap i les orelles. També cal protegir el llavis amb una barra labial amb filtre solar.
  • Aplicar-nos crema solar amb un factor de protecció adequat al nostre tipus de pell, uns 20 minuts abans de l'exposició.
  • Utilitzar cremes autobronzejadores com a alternativa a les sessions de bronzejat artificial.
  • Beure aigua per evitar la deshidratació.
  • Evitar l'exposició al sol si s'està prenent medicació fotosensible a la llum solar.

A banda d'aquestes recomanacions, no hem d'oblidar que hi ha factors de risc que poden influir a l'hora de desenvolupar un càncer de pell com tenir la pell clara o una pell que es crema amb facilitat, haver-se exposat al sol de manera perllongada i existir antecedents familiars, entre d'altres. El missatge en aquest cas és: prevenció, protecció solar, autoexploració i visitar periòdicament al dermatòleg.

DVERTISEMENT

font: Servei de Salut pública i Consum. Diputació de Barcelona

Cerca per TEMA al Catàleg Aladí:

A les biblioteques trobaràs:

"Sol : fuente de bienestar" / Carlota Máñez y Dra. Aurora Guerra

"La Piel: cómo tratar y vencer el acné, las manchas solares, la psoriasis, los hongos y otros problemas" / Ramón Miquel

"El Sol, la lluna i l'aigua: un conte de Nigèria" / versió de Laura Herrera; il·lustracions d'Ángeles Vargas

"El Cáncer domesticado: los inimaginables recursos del ser humano" / Léon Renard

Selecció de webs:

També et pot interessar: