Fòrum literari. Nous mites, la Cram de Darró. Allò que la literatura procura versemblança.

Com em dol haver perdut la cal·ligrafia, apresa amb tant d’esforç durant segles i segles! Aquest meu testimoniatge no podrà ser el mateix que si l’hagués escrit quan dibuixava les marques una a una, quan la meva mà creava del no-res els signes que li dictava el cervell. Totes les lletres i les paraules que utilitzo ja han estat escrites abans per explicar altres coses. L’art de la cal·ligrafia em permetia fer que cada paraula que escrivia jo tingués la meva marca, el meu traç. [...]

El proper dilluns 10 de febrer, tindrà lloc a la biblioteca Joan Oliva i Milà un Fòrum Literari a càrrec de l’editor Francesc Mestres. En el fòrum, que porta per títol Nous Mites, la Cram de Darró. Allò que la literatura procura versemblança, s’hi comentarà una de les obres de l’escriptor Antoni Munné-Jordà, L’última mort. En l’esmentat fòrum, s’hi tractarà sobre “el paper de la literatura per conèixer i aprofundir els fets històrics. Els temps de la Cram i del relator per compartir memòria i testimoniatges dins un territori que ens és proper. La Cram i el relator en la perspectiva d’uns protorefugiats?”

FORUMUNICA_MORTAntoni Munné-Jordà (Barcelona, 1948) és un escriptor, redactor i gran divulgador del gènere de la ciència-ficció a Catalunya. La narrativa és, segurament, el gènere que més ha desenvolupat aquest autor i la ciència-ficció i la literatura fantàstica, la seva especialitat. A través de les seves novel·les i, durant anys, des de la Societat Catalana de Ciència-Ficció i Fantasia, n’ha fet una enorme difusió al nostre país. L’any 2015, va ser guardonat amb el Premi Ictíneu, a la millor novel·la de ciència-ficció en català per Michelíada.

L’última mort forma part d’una de les dues trilogies que en Munné-Jordà ha dedicat al gènere de la ciència-ficció i la fantasia. La primera, formada per Damunt un blanc així com el del paper (1978); Ofici de torsimany (1985) i Demà serà un altre dia (1987). La segona, composta pels llibres La paciència del mar (1994); L’Última mort (1999) i Poso el comptaquilòmetres a zero (2008).

La trilogia de què forma part L’última mort està ambientada a Vilanova i la Geltrú. Totes tres obres s’endinsen en la història de Vilanova al llarg del temps, de manera que La paciència del mar té la Vilanova actual (la dels anys noranta) com a escenari, mentre que L’última mort retrocedeix a l’època dels íbers, amb el poblat de Darró com a escenari literari de la novel·la, i Poso el comptaquilòmetres a zero avança prop de 4.500 anys en la història.

En Francesc Mestres, encarregat de la de ben segur interessant tertúlia que tindrà lloc a la biblioteca Joan Oliva, és editor de El Cep i la Nansa que l’any 1999 va inaugurar la seva col·lecció La Cram amb l’obra d’en Munné-Jordà, L’ultima mort. Quaranta anys avalen ja la trajectòria d’aquesta editorial vilanovina, compromesa amb la cultura catalana des dels seus orígens fins a l’actualitat.

Encara hi ha places disponibles, així que no deixeu perdre l’oportunitat de participar en el fòrum literari d’en Francesc Mestres a la Joan Oliva! Inscripcions a la mateixa biblioteca.

LlibresAntoni Munné-Jordà a les biblioteques de VNG.

05/02/2020