"El jilguero"

Donna Tart. Editorial Lumen 2014.

La contraportada del llibre ja ens avança que tot comença amb una explosió, un atemptat, al Metropolitan Museu de Nova York. Allà es trobaven Theo Decker, un adolescent de 13 anys,  protagonista d’aquesta història, i la seva mare, visitant una exposició de pintors flamencs, entre els quals es trobava el quadre , “El jilguero”, deCarel Fabritius. En aquests moments d’extrema confusió Theo es troba una altra víctima, Welty, antiquari de Nova York, que l’insta a emportar-se el quadre.  Abans que tot passés, durant la visita al museu,  s’havia quedat encandilat amb una noia. Encara no sap que es diu Pippa, que és neboda de Welty, que la noia sobreviurà, i  el destí farà que es tornin a trobar.

L’explosió acaba amb la vida de la seva mare, i des d’aquest moment comença un periple que el portarà del Nova York més exclusiu a la decadència quasi suïcida a Las Vegas i de retorn a Nova York, on haurà de fer front a la seva vida ja fet un home.

Durant 14 anys acompanyarem a Theo en la seva davallada als inferns,  mentre intenta trobar-li sentit a la seva vida, sense treure’s el sentiment de culpabilitat,- si no l’haguessin expulsat aquell dia del col·legi… . Mentrestant, què farà amb el quadre? L’entregarà a la policia? Se’l quedarà? El quadre era un dels preferits de la seva mare. En aquell petit ocell encadenat es veu a si mateix “Qué cruel era esa vida para una pequeña criatura viviente: aleteando apenas, obligada a posarse siempre en el mismo lugar sin esperanza

Donna Tartt ens capbussa en la vida de Theo on, com un riu, sense voler-ho o sense saber com impedir-ho es veurà immers en el món de les falsificacions, els mafiosos, la droga,  posant al límit la seva vida.

És una novel·la de gran qualitat, amb uns personatges molt ben desenvolupats, de ritme lent, però que t’enganxa des de la primera pàgina, i això que té més de mil…  Però  sobretot, és un llibre sobre l’amistat, sobre la lleialtat ,sobre l’amor, sobre l’oblit ( o la impossibilitat d’oblidar). És d’aquells libres que continues assaborint-los un cop llegits.

Ha estat adaptada al cinema, amb no gaire bona crítica. Protagonitzada per  Ansel Elgort, Nicole Kidman y Sarah Paulson, i dirigida per John Crowley.

Aquesta obra ha sigut guardonada amb el premi del Círculo de Críticos Nacional del Libro el 2013 i amb el Premi Politzer a la millor obra de ficció el 2014.

Com a dada curiosa, el quadre que dona nom al llibre el podeu visitar al Museu Mauritshuis de La Haya . El va  pintar Carel Fabritius, deixeble de Rembrandt, el 1654, i el mateix autor va morir a causa d’una explosió d’un magatzem de pólvora que hi havia  prop de casa seva.

Disponibe a eBiblio

22/05/2020 10:29 h.