J.V. Foix, el gran poeta català del segle XX

La literatura catalana entre el segle XIX i XX, és a dir, a tombants de segle, ve configurada per dos clars corrents literaris: el modernisme i el noucentisme.

El modernisme encara manté l’empremta del romanticisme i es caracteritza per una exaltació dels sentits i de les passions. El noucentisme, en canvi, n’és l’antítesi i es caracteritza per un retorn al classicisme, a la tradició i al bon gust.

L’autor que avui presentem és Josep Vicenç Foix, de clara semblança noucentista, però al llindar de les avantguardes del segle XX… no en va un vers seu ho resumeix ben bé: “M’exalta el nou i m’enamora el vell”.

Foix fou poeta, assagista, periodista, agitador cultural i un dels grans mestres de la literatura catalana. L’autor d’És quan dormo que hi veig clar rebé guardons com el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes (1973), la Medalla d’Or de la Generalitat de Catalunya (1981) i el Premio Nacional de las Letras Españolas (1984).

Tant la seva poesia com la seva prosa són un miratge sensual del paisatge i el caràcter català. A través de la identificació entre el significat, el mot substrat, la paraula, forma, cal·ligrafia i la terra, J.V. Foix va aconseguir una poesia autèntica, no falsejada. En la seva vida, on es va formar en els ambients noucentistes, va rebre la seva rigorosa exigència en el domini de la llengua catalana.

El noucentisme va ser un moviment cultural i ideològic molt present a la Catalunya dels primers trenta anys del segle XX. El seu programa modernitzador i catalanista el reflectien la literatura i l’art del moment, però també va influir en el desenvolupament científic i econòmic de principis de segle. Es va caracteritzar per la voluntat de renovació dels intel·lectuals i artistes del nou segle, sovint en contraposició als del segle anterior.

De la Renaixença catalana del segle anterior n’heretava la voluntat de situar la literatura catalana als nivells superiors de la cultura europea. Però en comptes de fixar-se en el passat medieval, el noucentisme posava el focus en la recuperació dels valors clàssics grecollatins, i posava una gran atenció en la forma d’escriure: busquen la bellesa, l’harmonia i estan plenes de cultismes i metàfores.

J. V. Foix és el gran poeta català del segle XX i el passat 29 de gener es va complir el 30è aniversari de la seva mort. Amb aquest gran literat encetem la sèrie ‘Un dels nostres’, amb la que descobrireu els autors cabdals de la literatura catalana.

Gaudiu de la sèrie!

Més informacióhttp://badabiblios.cat/j-v-foix-el-gran-poeta-catala-del-s-xx